

AİHM Türkiye Raporu
448
durum, Türkiye’de adalet yönetimini etkileyen birçok yapısal so-
runla (mahkemelerin ve savcıların ağır iş yükü nedeniyle, özellikle
Yargıtay’da, işlerin dikkat çekici bir şekilde yığılması gibi) birleşe-
rek, mevzuat reformlarının tam potansiyellerine erişmesini engel-
lemiştir. Ancak bizzat yasalarda, özellikle de Türk Anayasası’nın
lafzı ve ruhunda halen birçok eksikliğin kaldığını belirtmek gerek-
mektedir.
8. AİHM’in, ihlallerin bir kaynağı olarak Türk adalet sistemini işa-
ret ettiği davalarda, AİHS’nin 5. maddesi (özgürlük ve güvenlik
hakkı) ve 6. maddesi (adil yargılanma hakkı) belirgin bir şekilde
ön plana çıkmaktadır. Özellikle tutukluluğa çok sık başvurulması
ve adli işlemlerin aşırı uzun sürmesi Türkiye ile ilgili birçok da-
vada sorun olarak tespit edilmiştir. Ayrıca adli makamların rolü,
AİHS’nin 2. maddesi (yaşama hakkı) ve 3. maddesi (işkence ya-
sağı) ile bağlantılı olarak, özellikle de, çoğunlukla AİHS’nin 13.
maddesi (etkili bir hukuk yoluna başvurma hakkı) ile bağlantılı
olmak suretiyle, etkin soruşturma ve devlet görevlilerinin ceza-
sızlığı bağlamında AİHM tarafından ele alınmıştır. Son olarak,
AİHM içtihadı, adli makamların aşırı kısıtlayıcı, devlet merkezli
tutumlarının, AİHS’nin 10. maddesi (ifade özgürlüğü) ve 11. mad-
desine (toplantı ve dernek kurma özgürlüğü) getirilen yersiz kısıt-
lamalarda önemli bir rol oynadığına işaret etmektedir.
9. Son zamanlarda kamuoyunca iyi bilinen, yazar ve gazeteci Hrant
Dink’in öldürülmesine ilişkin davaların yanı sıra
Ergenekon, Bal�
yoz
ve
KCK
gibi davalar, adalet yönetiminde uzun zamandır sü-
ren belirli eksikliklerin farkındalığının artmasına yol açmıştır. Bu
durumun adalet reformu için görece elverişli koşullar yarattığı
söylenebilir.
10. Türk makamları, adalet sistemindeki yapısal işlev bozukluklarını
kabul etmiş
4
ve bunun üzerine gitmeye gayret etmiştir. Bu alan-
da atılan önemli bir adım, 2009’da bir Yargı Reformu Stratejisi’nin
yayımlanması olmuştur. Bu strateji, diğerlerine ilaveten, yargının
bağımsızlığını ve tarafsızlığını güçlendirmeyi, etkililiğini artırma-
4
Örneğin Bak. Adalet Bakanı Sadullah Ergin’in 15 Eylül 2011’de Hürriyet Daily
News’a verdiği röportaj.