Background Image
Previous Page  453 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 453 / 529 Next Page
Page Background

AİHM Türkiye Raporu

452

ağır iş yükünün, Türk mahkeme idaresinde memurların ve hukuk

destek elemanlarının eksikliği ve savcıların ve hâkimlerin zaman-

larının büyük bir kısmını idari işlere ayırmak zorunda olması ger-

çeğiyle de yakından bağlantılı olduğu görülmektedir.

19. Dava sürerken gerçekleşen usule ilişkin ertelemelerin, Türkiye’de-

ki uzun yargılamaların bir başka önemli nedeni olduğu görül-

mektedir. Türkiye’de sıradan bir davada, mahkemenin türünden

bağımsız olarak, mükerrer ertelemeler ve dava dosyasının bilirki-

şilere gönderildiği uzun sürelerin olduğu görülmektedir. Birçok

davada, duruşmalar aylarca sonrasına ertelenmektedir

20. Bu durum, özellikle ceza davalarında sorun yaratabilmektedir,

çünkü bu, şüpheli veya sanığın sorguya çekilmeden önce uzun

süre tutuklu kalmasına neden olabilmektedir. Komiser’e, bu tür

gecikmeler ve verilen aralar nedeniyle birçok kişinin, mahkûmiyet

kararının ardından, o zamana kadar tutuklu olarak geçirdikleri

süre hesaba katılarak hemen salıverildiği bildirilmiştir. Davaların

sık sık kesintiye uğradığı bir ortamda, özel yetkili ağır ceza mahke-

melerinde (bu mahkemelerle ilgili olarak aşağıya bakınız) sıklıkla

yapıldığı gibi, organize suç ya da terör davalarında birçok sanığın

davasının birleştirilmesi uygulaması özellikle kaygı vericidir, çün-

kü bu uygulama bazı davalarda işlemlerin daha da uzamasına yol

açmaktadır.

21. Komiser, yargılama öncesi soruşturmaların niteliğinin ve savcı-

ların rolünün de ceza davalarının süresi üzerinde güçlü bir etki-

sinin olduğunu düşünmektedir. Komiser, 2005’te Türkiye’nin ilk

defa, TCMK’nın 164. maddesi uyarınca hazırlanan Adli Kolluk

Yönetmeliği’ni (1 Haziran 2005 tarihli 25832 sayılı yönetmelik) ka-

bul ettiğini belirtmektedir. Bu yönetmelik cumhuriyet savcılarına,

adli soruşturmalarda kolluk kuvvetlerini denetleme yetkisi ver-

mektedir. Ancak, ayrı bir adli kolluk teşkilatı bulunmadığı için,

adli kolluk görevleri, savcıların denetimi altında sıradan polis ve

jandarma tarafından yapılmaktadır ki bunun bazı karışıklıklara

yol açtığı bildirilmektedir.

14

Ayrıca Komiser, birçok muhatabın-

14

Örneğin bak. adli polis konusunda teredütlere yol açan birçok soruna işaret eden,

18 Ekim 2011 tarihli 7 Nolu HSYK Genelgesi.