

AİHM Türkiye Raporu
494
uğraması ya da hiç kesintiye uğramamasını sağlamak gibi ilave
tedbirlerin göz önüne alınması gerektiğini düşünmektedir. Komi-
ser, Türk makamlarını, ilgili Avrupa Konseyi organlarının adli za-
man yönetimi konusundaki uzmanlığından yararlanmaya teşvik
etmektedir.
83
138.Tutuklulukla ilgili olarak, Komiser, yetkili makamları, tutuklu-
luğa çok sık başvurulmasının altında yatan nedenlere acilen çö-
züm bulmaya davet etmektedir. Tutukluluğun
istisnai niteliğini
ve
buna ihtiyaç duyulduğunda açık yasal gerekçeler sağlama zorun-
luluğunu netleştirmek için kanunun lafzı ve ruhunda değişikliğe
gidilmelidir. Özellikle, hâkimlere, belki bir genelgeyle ve eğitim
vermek suretiyle, bir “katalog suç”un TCMK’da yer almasının
tutuklamak için tek başına yeterli bir neden olmadığı ve gerekti-
ği gibi gerekçelendirilmiş bir tutuklama kararının davanın nihai
sonucuna zarar vermeyeceği ve bunun davanın esaslarından ayrı
olarak değerlendirilmesi gerektiği açıklanmalıdır. Her halükârda
Komiser, tutukluluk sürelerine getirilen üst sınırların ciddi anlam-
da düşürülmesi gerektiğini düşünmektedir.
139.Tutukluluğa alternatif tedbirlerin kullanımı için var olan yasal çer-
çeve, uygun yöntemlerle netleştirilmelidir. Hâkimler ve savcılar
tutukluluğu içermeyen bu türden tedbirlerin kullanımı hakkında
özel eğitimler almalıdırlar. Bu tedbirlerin daha sık kullanımını
destekleyecek teşvikler sağlanmalıdır.
140.Komiser, yetkili makamları, hem davaların aşırı uzunluğu hem de
haksız tutukluluklar için, esas davanın sonuçlanmasından önce
devreye girebilecek, AİHM içtihadıyla uyumlu etkili iç hukuk yol-
ları oluşturmaya acilen davet etmektedir. Bu hukuk yolları, dava-
nın hızlanması ya da makul bir kazanma olasılığıyla tutukluluğun
kanunlara uygunluğunun sorgulanmasının yanı sıra, aşırı uzun
davalar ve hukuka uygun olmayan tutukluluklar için yeterli dü-
zeyde tazminat elde edilmesine de olanak sağlamalıdırlar.
83
Özellikle, Avrupa Adaletin Etkililiği Komisyonu (CEPEJ) tarafından kurulan Av-
rupa Komisyonu Adli Zaman Yönetimi Merkezi’nin çalışmaları,
http://www.
coe.int/t/dqhl/cooperation/cepei/Delais/default en.asp.