Background Image
Previous Page  169 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 169 / 521 Next Page
Page Background

Kuralların Kuralı: Anayasanın Hukuki Boyutunun Evrensel Serüveni

168

tüm hükümleri yaşayan tüm insanların güçlerini birleştirerek yaratan,

hiçbir şeyi gözden kaçırmayacak derecede dahi biri(leri) yaşamış ola-

maz

4

. Bu tutum, biraz,

“Yeni Kıta”

menşe’li,

“yaşayan anayasa”

(

living

constitution

) kavramının hareket noktasını çağrıştırmaktadır. Gözden

kaçırılabilecek hükümlerin değişken yorumlarla makul kılınmasıyla...

Hans Kelsen,

Hukuk ve Devletin Genel Kuramı

adlı eserinde katı ve

yumuşak anayasalardan söz ettikten sonra katı anayasanın var olduğu

bir hukuk düzeninde, tıpkı anayasa gibi değiştirilmesi alelade kanun-

lardan daha yüksek şartlara bağlanmış kanunların mevcudiyetinden

de bahseder. Bunlar öyle kanunlardır ki, ancak ve ancak özel usullere

riayet edilerek değiştirilebilir yahut ilga edilebilir. Eğer bu kanunların

anayasanın bir parçasını oluşturduğu düşünülürse

anayasa kavramı

5

saf

şekli anlamda makes bulur

6

.

Anayasanın ne olduğunu kavramak, biraz da, bağımsız erkleri dü-

zenleyen bir belge (anayasa) tarafından tahdidi şekilde çember içine

alınan temsili yapının kudreti içinde, temsili hükümeti kavramak ile

yakından ilişkili hale gelmiştir

7

. Ve tabii, biçimlendirilen şey, anayasa-

nın yarattığı bir yapıdan başkası değildir. Anayasanın bağlayıcılığın-

dan kuşku duyulmadığına göre ve anayasanın hem neden hem sonuç

oluşu görmezden gelinemezse hukuki olan anayasa teşekkül etmiş de-

mektir.

Ma. Elena K. Parayno

tarafından hazırlanan bir sunumda

“anayasa-

nın anlamı”

denince

“egemenlik kudretini kullananların uyguladığı kurallar

bütünü”

nün kastedildiği gözler önüne serilir. Anayasanın mahiyetini

idrak etmeye yardım eden yaklaşım biçimleri,

“anayasa işlevinin öne-

mi, tabiatı ve amacı”

başlığı altında incelenir. Buna göre, halk, iktidarı-

4

Hayek / Hamowy, loc.cit. The Constitution of Liberty, s.113. Hayek, yine de şunu

söylemeden edememiştir:

“Neither republican Rome nor Athens- the two free nations

of the ancient world- could thus serve as an example for the rationalists.”

(Ne cumhuri-

yet dönemindeki Roma ne de Atina –antik dünyanın iki özgür ulusu- gerçekçiler

için (geçerli) bir örnek olamaz.) Hayek / Hamowy, loc.cit., s.113

5

Anayasa kavramını hukuki açıdan, üstelik idare hukuku penceresinden ele alan

bir çalışma için bkz: Ender Ethem Atay,

“Anayasa Kavramının Tanımı, Hazırlanması

ve Değiştirilmesi Arasındaki İlişki”

, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C.

XII, Y. 2008, Sa. 1-2, s.503

6

Hans Kelsen, General Theory of Law and State, Translated by Anders Wedberg,

Third printing, The Lawbook Exchange Ltd., New Jersey, 2009, s.260

7

Hayek / Hamowy, loc.cit. The Constitution of Liberty, s.265