Background Image
Previous Page  171 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 171 / 521 Next Page
Page Background

Kuralların Kuralı: Anayasanın Hukuki Boyutunun Evrensel Serüveni

170

yerde rıza ilkesini benimsediği bilinmektedir. Anayasanın konusu yö-

netenler ile yönetilenler arasındaki ilişkiyi de kapsadığına göre, meş-

ruiyet ihtiyacı kaçınılmaz surette depreşecektir.

Anayasanın hukuki yönünü, birey, her zaman hissetmez. Ancak,

Anayasa Mahkemesi kendini doğrudan ve dolayısıyla ilgilendiren

bir karar verdiğinde, bir ceza mahkemesi tarafından anayasal ilke-

lere atıfta bulunarak serbest bırakılma kararı yüzüne okunduğunda

ya da bireysel başvuru yolunu kullanarak bir hakkını korumayı ba-

şardığında ve bu gibi somut gelişmeler sayesinde hissedebilir. Teziç

de anayasanın hukuki ve siyasi niteliğini isabetle ayrıştırır. Ona göre,

“anayasa”

nın biri hukuki öteki de siyasi olmak üzere iki anlamı vardır.

Anayasa yalnızca bir devletin hukuki statüsü olmayıp, aynı zamanda

devlet içinde siyasi iktidarı ve toplum içinde de devlet iktidarını sınır-

layan bir belgedir

13

. Teziç’in değindiği

“devletin hukuki statüsü”

anaya-

sanın hukuki niteliğini ifade etmekteyken, hem genel ölçekte devlet

iktidarının hem dar ölçekte siyasi iktidarının sınırlanması anayasanın

siyasi niteliğinin bir başka ifadesidir. Anayasanın devlet iktidarını sı-

nırlayan, kişi haklarını güvenceye alan bir belge olması, aynı zamanda

bir siyasi tercihi de yansıtır. 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Beyanna-

mesinin 16. maddesindeki

“insan haklarının sağlanmadığı ve kuvvetler

ayrılığının belirlenmediği bir toplumda anayasa yoktur”

ilkesi, anayasanın

siyasi niteliğini ortaya koymaktadır. İşte anayasanın bu siyasi niteliği-

dir ki,

“anayasal devlet”

ile

“anayasalı devlet”

i birbirinden ayırır. Çünkü

tanımı gereği, her devletin bir anayasası vardır ama rejimi anayasal

olmayabilir

14

. Gözler ise, siyasi-hukuki kavram ayrımına girmeksizin

anayasayı fiziki ortamından ayırdıktan sonra, soyut düzlemde, sadece

bir hukuk kavramı olarak inceler

15

.

Thomas

’ın deyimiyle, anayasa, bir ülkedeki yazılı kurallar toplu-

luğudur; öyle ki, hükümetin halk için yapması gerekenleri, halkın da

hükümet için yapması gerekenleri söyler. Muhtemelen, hükümetin

yapmaması gerekenleri de belirtir

16

. Dünyada hemen her milletin bir

13

Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yayınları, 2009, s.4

14

Loc.cit.

15

“Anayasanın Tanımlanması Sorunu: Hangi Anayasa”

bölümünde Gözler’in bu

konudaki görüşlerine yer verilmiştir.

16

William David Thomas, What Is A Constitution?, Gareth Stevens Publishing,

2008, s.6