Background Image
Previous Page  43 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 521 Next Page
Page Background

Geri Dönüş Yönergesinin Avrupa Adalet Divanı Tarafından Yorumu

42

Cezai yasama alanı ile cezai usul kurallarının devletin yetki alanına

girdiği bir gerçektir ve Mahkeme bir yandan da

“hukukun bu alanının

Birlik hukuku tarafından etki altına alınabileceğine”

15

dikkat çekerek bunu

açık bir ifadeyle hatırlatmaktadır.

Mahkeme, bu özel durumda,

“üye devletlerin, bu uyrukları özellikle de

bu devletlerin arazisi üzerinde yasa dışı olarak kalmaktan caydırmaya olanak

tanıyan, cezai nitelikte de olsa önlemleri benimsemekte serbest oldukları”

16

ve

“ne Roma antlaşması gereği, ne de“

geri dönüş

“ yönergesinin kanunsuz göç

ve kurallara uygun ikamet alanında üye devletlerin cezai yetkisini dışlamadığı-

na”

hükmetmektedir. Daha ilerdeyse

17

Mahkeme devletlerin, 2008/115/

CE yönergesinin ilkeleri ile amacına binaen, zorlayıcı önlemlerin top-

rakları üzerinde kural dışı bir şekilde kalmakta olan, bir üçüncü ülke

uyruğunun uzaklaştırılmasına erişmeye olanak tanımadığı durumu dü-

zenleyen hükümleri kabul edebileceklerini belirtmektedir.

Mahkeme hükmünü, idari alıkoymanın etkili olmadığı üzerine da-

yandırmıştır. Yönerge ile takip edilmekte olan amaca erişmeye yatkın ol-

madığı sonucuna varılmıştır. Mahkemenin yargısının, hukuksal bir bakış

açısıyla berrak olmaktan uzak kaldığına yine de dikkat çekmek gerekir.

Bu yasal gerekçe eleştirilere yol açtı çünkü Mahkeme bu yetkinin ic-

rası sıkı biçimde çerçeve içerisine alınmış olsa da bir geri gönderme em-

rine

18

itaat etmenin reddine müeyyideyi ilgilendiren, cezai konuda suç

isnadı icra güçlerini nihayetinde devletlerden almaya kadar gitmedi.

Mahkeme, böylelikle;

“üye devletler, anlaşmalardan hasıl olan veya ku-

rumların fiilleri sonucu ortaya çıkan yükümlülükleri ifasını güvence altına al-

maya uygun, her türlü genel veya özel önlemi alırlar”

ve yönergeler ve geri

dönüş yönergesi ile izlenenler de dahil olmak üzere;

“Birlik hedeflerinin

gerçekleştirilmesini tehlikeye düşürmesi olası her türlü önlemden imtina eder-

ler”

denildiği Maastricht Antlaşması 4. Maddenin 3. fıkrasına dayanarak

İtalyan yasalarını uygunsuz buldu. Kural dışı durumdaki yabancıları

geri dönüş politikasının; her halükarda en sert önlemler

19

söz konusu

15

ABAD, 11 Kas. 1981, dava 203/80,

Casati:.-ABAD

, 2 Şub. 1989, dava 186/87.-

ABAD, 16 Haz. 1998, dava C-226/97, Lemmens.

16

Husus 52.

17

Husus 60.

18

Yargıç böylesi bir cezanın, özellikle de uygulama koşulları ve usulleri nedeniyle,

adı geçen yönerge ile düşünülen hedefini; belirtmek gerekirse kural dışı ikamet

eden üçüncü ülke yurttaşlarının etkili şekilde uzaklaştırılması ve ülkelerine iadesi

politikasının ihdasını; tehlikeye atma riskini taşıdığına hükmetti (husus 59).

19

Devletler yine de yönergeden daha az sert ulusal önlemler alma gücünü muhafa-