Background Image
Previous Page  164 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 164 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Ali EKİN

163

Kanun, Sağlık Bakanlığı tarafından sağlık hizmet sunucularının

birinci

38

, ikinci

39

ve üçüncü

40

basamak olarak basamaklandırılmasını

öngörmüştür. Bu basamaklar ve sağlık hizmet sunucuları arasındaki

sevk zinciri ise, tanı, ön tanı, hekimlerin ve diş hekimlerinin uzman-

lıkları dikkate alınarak yurt çapında, il veya ilçe çapında Sağlık Ba-

kanlığının görüşü alınarak Kurum tarafından belirlenecek

41

, aile he-

kimleri

42

1. basamak hizmet sunucuları arasında yer alacaktır. (Kanun,

m. 70/1). Kanun, sigortalının ve bakmakla yükümlü olduğu kişinin

sevk zincirine uymasını zorunlu tutmuştur (Kanun, m.70/2). Sevk zin-

cirinin zorunlu olduğu yerlerde, İş kazası ile meslek hastalığı, afet ve

38

Resmi sağlık kuruluşları: Kamu idaresi bünyesindeki kurum hekimlikleri, sağ-

lık ocağı, verem savaş dispanseri, ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezi,

sağlık merkezi, toplum sağlık merkezi, Sağlık Bakanlığı ile sözleşme yapmış aile

hekimleri, 112 acil sağlık hizmeti birimi, üniversitelerin mediko-sosyal birimleri,

Türk Silahlı Kuvvetlerinin hastaneleridir. Özel sağlık kuruluşları: Özel polikli-

nikler ile ağız ve diş sağlığı hizmeti veren özel sağlık kuruluşlarıdır (Sağlık Uy-

gulama Tebliği, m.2.1, a-b).

39

Resmi sağlık kurumları: Eğitim ve araştırma hastanesi olmayan devlet hastane-

leri, özel dal hastaneleri ile bu hastanelere bağlı semt poliklinikleri, entegre ilçe

hastaneleri, Sağlık Bakanlığına bağlı ağız ve diş sağlığı merkezleri, tıp fakülte-

lerinin bulunduğu ilin dışında yer alan uygulama ve araştırma merkezleri (üni-

versite hastaneleri) ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin eğitim ve araştırma hastanesi

olmayan hastaneleridir. Özel sağlık kurumları: Özel Hastaneler Yönetmeliğine

göre ruhsat almış hastaneler ile Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Ku-

ruluşları Hakkında Yönetmelik kapsamında açılan tıp merkezleri, özel dal mer-

kezleri ikinci basamak özel sağlık kurumları olarak kabul edilir (Sağlık Uygula-

ma Tebliği, m.2.2, a-b).

40

Eğitim ve araştırma hastaneleri, özel dal eğitim ve araştırma hastaneleri, üniver-

site tıp fakültelerinin bulunduğu ilde kurulu sağlık uygulama ve araştırma mer-

kezleri (üniversite hastaneleri) ile bu hastanelere bağlı semt poliklinikleri ve üni-

versitelerin diş hekimliği fakülteleri, Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı tıp fakültesi

hastanesi ile eğitim ve araştırma hastaneleri, üçüncü basamak sağlık kurumları

olarak kabul edilir(Sağlık Uygulama Tebliği, m.2.2, c).

41

Sağlık Hizmeti Sunucularının denetimi ile ilgili 06.07.2009 tarih ve Sağlık Hizmeti

Sunucularının Denetim Usul Esasları, 2009/89 sayılı Genelge yürürlüğe konmuştur.

42

Her ne kadar 5510 sayılı Kanunun 70/2’ye göre; Kurumca sağlık hizmetlerinin

sağlanabilmesi için, genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler

sevk zinciri kurallarına uygun hareket etmek zorundadır dese de, yine Kanunda

Sağlık Bakanlığının sevk zinciri zorunluluğunu erteleme hakkı da bulunmaktadır.

Kanun geçici madde 12/7’ye göre, Bakanlık sevk zincirini erteleme yetkisine sa-

hiptir. Bakanlık uygulama tebliğinde değişiklik yaparak, uygulama başlangıcını,

önce 1 Temmuz 2009’a sonra da 30.06.2009 tarih ve Aile Hekimliği Uygulamaları,

2009/85 sayılı Genelge ile belirsiz bir tarihe ertelemiştir. Böylece aile hekimliği uy-

gulamasına geçilen illerde 1 Temmuz 2009 tarihinden itibaren ilk müracaatın aile

hekimliğine veya aile hekimliği dışında kalan diğer birinci basamak resmi sağlık

kuruluşlarına yapılması zorunluluğu uygulaması ve dolayısıyla sevk zinciri uy-

gulanacak illerin duyurulması hususları ertelenmiştir. Uşan, s.294.