

TBB Dergisi 2012 (100)
Yusuf Solmaz BALO
17
TBMM’ne seçilen bir kişi, seçildikleri çevreyi veya sadece kendine
oy vermiş olanları değil, manevi ve soyut bir varlık olan milleti temsil
etmektedir (Any.m.80). Millet ise, ancak kendi iradesini açıklayacak
organlara sahip olunca devlet niteliğini kazanmış olur. Bu anlamda,
TBMM bu organlardan biridir
16
.
Kaynağı İngiltere olan yasama bağışıklıkları birer anayasa kuru-
mu olup ceza hukukuna da yansımaları bulunmaktadır
17
. Bunlardan
sorumsuzluk cezalandırılmayı, dokunulmazlık ise cezalandırılmanın
ertelenmesini ifade eder. Bir başka açıdan sorumsuzluk, yasama fonk-
siyonu içindeki söz ve davranışlarla ilgiliyken, dokunulmazlık, yasa-
ma fonksiyonu dışındaki eylemlerle ilgilidir
18
.
Milletvekillerine tanınmış olan bu ayrıcalıklar, kendilerine kişisel
olarak bir menfaat sağlanmasından ziyade, onların kendilerini seçen-
lerin hak ve menfaatlerini her türlü korkudan uzak olarak korumaları
gayesiyle tanınmıştır
19
. Yoksa, dokunulmazlık, milletvekiline suç işle-
me ayrıcalığı tanımak değildir
20
.
1982 Anayasasının 83 üncü maddesine göre;
“Türkiye Büyük Mil-
let Meclisi üyeleri, Meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerinden, Mecliste ileri
sürdükleri düşüncelerden, o oturumdaki Başkanlık Divanının teklifi üzerine
Meclisce başka bir karar alınmadıkça bunları Meclis dışında tekrarlamak ve
açığa vurmaktan sorumlu tutulamazlar.
Seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir millet-
vekili, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuk-
lanamaz ve yargılanamaz. Ağır cezayı gerektiren suçüstü hali ve se-
çimden önce soruşturmasına başlanılmış olmak kaydıyla Anayasanın
14 üncü maddesindeki durumlar bu hükmün dışındadır. Ancak, bu
halde yetkili makam durumu hemen ve doğrudan doğruya Türkiye
Büyük Millet Meclisine bildirmek zorundadır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi üyesi hakkında, seçiminden önce
16
Gören, Anayasa Hukuku, s. 206.
17
Teziç, s. 376.
18
Gürbüz, s. 120.
19
Özer, Atilla, Türk Cumhuriyetlerinin Hukuki Yapısı (Yasama-Yürütme-Yargı),
Turhan kitapevi, Ankara-2008, s. 51.
20
Eroğlu, Cem, Anatüzeye Giriş (Anayasa Hukukuna Giriş), 9. baskı, İmaj yayınevi,
Ankara-2007, s. 339.