Background Image
Previous Page  19 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 477 Next Page
Page Background

Yasama DokunulmazlIğı

18

veya sonra verilmiş bir ceza hükmünün yerine getirilmesi, üyelik sı-

fatının sona ermesine bırakılır; üyelik süresince zamanaşımı işlemez.

Tekrar seçilen milletvekili hakkında soruşturma ve kovuşturma, Meclisin

yeniden dokunulmazlığını kaldırmasına bağlıdır.

Türkiye Büyük Millet Meclisindeki siyasi parti gruplarınca, yasama do-

kunulmazlığı ile ilgili görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.”

Yasama dokunulmazlığına ilişkin düzenlemesiyle Anayasa Koyu-

cu, esasen, milletvekillerine karşı keyfi adli işlem yapılmasını ve keyfi

açılan ceza davaları nedeniyle yargılama yapılmasını önlemek istemiş-

tir. Bu suretle, milletvekilinin yasama işlevini yerine getirebilmesi için

olmazsa olmaz koşul olan hareket hürriyetinin kısıtlanması ve millet-

vekilinin yargılanması şarta bağlanmış olmaktadır

21

.

Dokunulmazlık, seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri

sürülen bir milletvekilinin, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaması,

sorguya çekilememesi, tutuklanamaması ve yargılanamamasıdır. Bu-

rada önemli olan, milletvekilinin gerçekten suç işleyip işlemediği de-

ğil; işlediği iddia olunan suçun gerçek olmama ihtimalinin (Any. m.

138/4)

22

varlığıdır.

Yasama dokunulmazlığı, hükümetin iktidarını kullanarak yasama

meclisinde çoğunluğu elde etmek için azınlık üyelerini meclisten uzak

bulundurmasına, suç isnat ederek tutuklama ve tesir etmesine engel

olmak amacını gütmekte olup

23

, milletvekillerine tanınmış şahsi bir

ayrıcalık değil, Meclisin uhdesinde olan bir ayrıcalık

24

, yasama işlevini

serbestçe yerine getirebilmesi için, hükümet veya harici güçler karşı-

sında milletvekillerini koruyan bir imtiyazdır

25

. Bu nedenle, yasama

dokunulmazlığının kaldırılması talebe bağlı değildir

26

.

21

Feyzioğlu, Metin, Yasama Dokunulmazlığı Üzerine Düşünceler (Yasama Do-

kunulmazlığı Üzerine),

http://www.turkhukuksitesi.com/makale_114.htm,

05.02.2012.

22

Anayasanın suç ve cezalara ilişkin esasları belirleyen 38. maddesine göre,

“Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar kimse suçlu sayılamaz.”

.

23

Kunter, Nurullah, Muhakeme Hukuku Dalı Olarak Ceza Muhakemesi Hukuku,

Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul – 1989, s. 100; Kunter, Nurullah / Yenisey,

Feridun / Nuhoğlu, Ayşe, Muhakeme Hukuku Dalı Olarak Ceza Muhakemesi

Hukuku, Beta, Onbeşinci Bası, s. 93.

24

Özcan, s. 12.

25

Özcan, s. 12.

26

Kunter, s. 100.f