

Yasama DokunulmazlIğı
18
veya sonra verilmiş bir ceza hükmünün yerine getirilmesi, üyelik sı-
fatının sona ermesine bırakılır; üyelik süresince zamanaşımı işlemez.
Tekrar seçilen milletvekili hakkında soruşturma ve kovuşturma, Meclisin
yeniden dokunulmazlığını kaldırmasına bağlıdır.
Türkiye Büyük Millet Meclisindeki siyasi parti gruplarınca, yasama do-
kunulmazlığı ile ilgili görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.”
Yasama dokunulmazlığına ilişkin düzenlemesiyle Anayasa Koyu-
cu, esasen, milletvekillerine karşı keyfi adli işlem yapılmasını ve keyfi
açılan ceza davaları nedeniyle yargılama yapılmasını önlemek istemiş-
tir. Bu suretle, milletvekilinin yasama işlevini yerine getirebilmesi için
olmazsa olmaz koşul olan hareket hürriyetinin kısıtlanması ve millet-
vekilinin yargılanması şarta bağlanmış olmaktadır
21
.
Dokunulmazlık, seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri
sürülen bir milletvekilinin, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaması,
sorguya çekilememesi, tutuklanamaması ve yargılanamamasıdır. Bu-
rada önemli olan, milletvekilinin gerçekten suç işleyip işlemediği de-
ğil; işlediği iddia olunan suçun gerçek olmama ihtimalinin (Any. m.
138/4)
22
varlığıdır.
Yasama dokunulmazlığı, hükümetin iktidarını kullanarak yasama
meclisinde çoğunluğu elde etmek için azınlık üyelerini meclisten uzak
bulundurmasına, suç isnat ederek tutuklama ve tesir etmesine engel
olmak amacını gütmekte olup
23
, milletvekillerine tanınmış şahsi bir
ayrıcalık değil, Meclisin uhdesinde olan bir ayrıcalık
24
, yasama işlevini
serbestçe yerine getirebilmesi için, hükümet veya harici güçler karşı-
sında milletvekillerini koruyan bir imtiyazdır
25
. Bu nedenle, yasama
dokunulmazlığının kaldırılması talebe bağlı değildir
26
.
21
Feyzioğlu, Metin, Yasama Dokunulmazlığı Üzerine Düşünceler (Yasama Do-
kunulmazlığı Üzerine),
http://www.turkhukuksitesi.com/makale_114.htm,05.02.2012.
22
Anayasanın suç ve cezalara ilişkin esasları belirleyen 38. maddesine göre,
“Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar kimse suçlu sayılamaz.”
.
23
Kunter, Nurullah, Muhakeme Hukuku Dalı Olarak Ceza Muhakemesi Hukuku,
Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul – 1989, s. 100; Kunter, Nurullah / Yenisey,
Feridun / Nuhoğlu, Ayşe, Muhakeme Hukuku Dalı Olarak Ceza Muhakemesi
Hukuku, Beta, Onbeşinci Bası, s. 93.
24
Özcan, s. 12.
25
Özcan, s. 12.
26
Kunter, s. 100.f