Background Image
Previous Page  20 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Yusuf Solmaz BALO

19

II- Yasama Dokunulmazlığının Amacı

Yasama dokunulmazlığının amacı, milletvekillerinin, iktidar tara-

fından tahrik edilebilecek keyfi, zamansız ve esassız ceza kovuştur-

malarıyla, geçici bir süre için de olsa, yasama çalışmalarından fiilen

alıkonulmasını önlemek

27

, tutuklama ve cezalandırma tehdidi ile ma-

nevi bir baskı yaparak onların oylarına tesir etmesine engel olmak

28

,

milletvekillerini adli kovuşturmaların baskısından uzak tutmak

29

. bir

anlamda parlamentonun itibarını korumaktır

30

. Yoksa, amaç milletve-

kilinin ceza hukuku karşısında sorumsuzluğunu ortaya çıkartacak bir

alan oluşturmak değildir

31

.

Yasama dokunulmazlığı, milletvekillerine, toplumda üstün ve doku-

nulmaz insanlar durumuna getirmek için değil, milletvekillerinin görev-

lerini gereği gibi yapabilmeleri, parlamento hizmetlerine daha gereği gibi

katkı verebilmeleri, iktidarın ve diğer güçlerin baskısından korunmaları

amacı ile konulmuş olup, bu ayrıcalığın özünde kamu düzeni/kamu ya-

rarı anlayışı bulunmaktadır

32

. Bir anlamda, milletvekillerinin temsil görev

ve yetkilerini en iyi bir şekilde yerine getirebilmeleri, herhangi bir müda-

haleye uğramamaları kamu çıkarına uygun görülmektedir

33

.

Bu anlamada yasama dokunulmazlığı, yasama fonksiyonu görevi-

ni yerine getiren kişi olarak seçilmiş olmaları nedeniyle milletvekilleri-

ne tanınan bir koruma mekanizması

34

ve bir güvence

35

olup, bu koru-

ma mekanizması üyelik süresince ve Meclis tatilde bulunduğu sırada

da devam eder.

Anayasa Mahkemesine göre

“Yasama dokunulmazlığı bir amaç ol-

mayıp, milletvekillerinin halkın iradesini meclise tam olarak yansıtarak milli

iradenin eksiksiz gerçekleşmesini sağlamamalarının aracıdır…Yasama doku-

27

Dönmezer, Sulhi / Erman, Sahir, Nazarî ve Tatbikî Ceza Hukuku, Genel Kısım,

Cilt I, 13. Tıpkı Bası, Beta Yayınları, İstanbul-1999, s. 272; Gözler, Kemal, Türk

Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin yayınevi, Genişletilmiş 5. baskı, Bursa-2008, s.

281; Atalay, s. 31; Özer, s. 52; Özcan, s. 25.

28

Kunter, s. 100.

29

Atalay, s. 31.

30

Özcan, s. 27.

31

Teziç, s. 384.

32

Teziç, s. 376.

33

“İngiltere’de, kral bir zamanlar parlamentoya girmelerini kendisi için tehlike saydığı

kimseleri birtakım cezaî kovuşturma yollarına başvurarak yakalattırır ve parlamentoya

girmelerine engel olurdu.”

Bkz. Gören, s. 206; Atalay, s. I.

34

Keskinsoy, s. 147.

35

Atalay, s. 2.