

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...
236
kısmının ise komiser yardımcılığı kursunu bitirdikten sonra, yükse-
köğretime girdiği ve her iki grupta bulunan kişilerin bir süre sonra
komiser yardımcılığı kursunu veya yükseköğrenimi bitireceğinin
açık olduğu,
İtiraz konusu kuralla (A) grubu polis amiri olarak atanmak için
gerekli olan her iki şartı taşıyan kişilerin kazanılmış haklarının ko-
runması amaçlanmakta iken, (A) grubu polis amiri olmak için ge-
rekli koşullardan birini tamamlayıp diğerini yerine getirme süreci-
ne giren ve mevcut yasal düzenlemeye güvenerek haklı bir beklenti
içerisinde bulunanların (A) grubu polis amiri olma beklentilerinin
engellendiğinin görüldüğü, nitekim itiraz konusu kuralın ilk halin-
de yer alan ve komiser yardımcılığı kursunu bitirmemiş olanları et-
kileyen kısmının da AYM’nin anılan kararıyla hukuk güvenliği ilke-
sinden bahisle iptal edildiği, 4638 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği
tarihte komiser yardımcılığı kursunu bitirerek dört yıllık yükseköğ-
retime devam eden kişilerin de hukuk güvenliği ilkesinden yarar-
landırılmaları gerektiği,
ifade edilerek, komiser yardımcılığı kursunu tamamlayarak yük-
sek öğrenime devam etmekte iken çıkarılan 4638 sayılı Kanun ile Emni-
yet Teşkilatı Kanunu’na eklenen geçici 20’nci maddede, bu Kanun’un
yürürlüğe girdiği tarihten önce dört yıllık yüksek öğretim kurumların-
dan mezun olarak komiser yardımcılığı kursunu bitirenlerin (A) gru-
bunda değerlendirileceği yolundaki düzenlemenin kapsamına anılan
Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihte yüksek öğrenime devam edenlerin
alınmamış olmasının, hukuk güvenliği ilkesine aykırılık oluşturduğu
belirtilerek kuralın Anayasa’nın 2’nci maddesine aykırı olduğu ve ip-
talinin gerektiği ifade edilmiştir.
40
AYM söz konusu kararında, haklı beklenti kavramını
“hukuki
güvenlik ilkesi”
kapsamında değerlendirmiş ve mevcut yasal düzen-
lemelere güvenerek hareket eden kişilerin beklentilerinin korunması
gerektiğini belirtmiştir. Kanun koyucunun bir hakkın elde edilmesine
yönelik şartları değiştirebileceği kuşkusuzdur. Ancak bunun sınırı,
kazanılmış hakların korunması ve hukuki güvenliğin bertaraf edil-
memesidir.
40
AYM’nin 17/03/2011 tarih, 2010/106 esas ve 2011/55 karar numaralı kararı