

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...
238
gerekçe kısmında, ,
“… meslek mensuplarının uluslararası kabul edilebi-
lirlik konusunda yaşadıkları sorunların aşılması ve meslek mensuplarının
kalitesinin ve standartlarının yükseltilmesi amacıyla, “serbest muhasebeci
mali müşavir” ve “yeminli mali müşavir” olmak için bazı meslek gruplarına
daha önce getirilmiş olan sınav muafiyeti kaldırılarak, prensip itibariyle bu
unvanların sınavla kazanılması esası getirilmektedir. …”
ifadeleri ile açık-
lanmıştır.
43
Görüldüğü üzere, genel gerekçe ya da madde gerekçelerinde,
uluslararası kabul edilebilirlik sorunlarının neler olduğuna ilişkin net
bir bilgi bulunmadığı gibi sınav muafiyetinin kaldırılmasının meslek
mensuplarının kalitesinin ve standartlarının artırılmasına nasıl bir kat-
kı yapacağı ya da yapmış olduğu da bir tartışma konusudur.
Bu noktada akla;
“Eğer bunlar sağlanmak isteniyor ise, kanunları uya-
rınca vergi inceleme yetkisini almış olanlar arasında mesleki yeterlilik sına-
vını vermiş ancak 10 yıllık çalışma süresini henüz tamamlamamış olanlara
neden özel YMM’lik sınavına katılma imkânı verilmiştir?”
,
“Eğer bu tür so-
runlar var ise, halihazırda görev yapmakta olan meslek mensuplarından sınav
muafiyeti ile YMM unvanını kazananların uluslararası kabul edilebilirlik so-
runlarının aşılması ile kalite ve standartlarının artırılmasına yönelik olarak
hangi çalışmalar yapılmıştır/yapılacaktır?”
soruları gelmektedir. Zira, ka-
nun tasarısında bu soruların cevaplarına ilişkin bilgiler yer almadığı
gibi düzenlemenin kanunlaştığı tarihten bugüne kadar da bu hususla-
ra yönelik bilinen bir gelişme de yaşanmamıştır.
Diğer taraftan, 5786 sayılı Kanun’un ilk hali olan ve Cumhurbaş-
kanı tarafından TBMM’ye bir kez daha görüşülmek üzere geri gönde-
rilen 5760 sayılı Kanun’un TBMM’de gerçekleştirilen görüşmelerinde
de, yapılan değişikliklerin gerekçesine yönelik ayrıntı bilgiler yer al-
mamaktadır.
44
Ancak düzenlemenin lehinde yapılan konuşmalarda,
43
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Mü-
şavirlik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu (1/549),
www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss216.pdf, (Erişim Tarihi: 19/10/2011)
44
5780 sayılı Kanun’una ilişkin tasarı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu 216
numaralı sıra sayısı olarak bastırılmış ve TBMM Genel Kurul’unda TBMM
İçtüzüğü’nün 91’inci maddesi gereğince
“temel kanun”
olarak görüşülmüştür.
Buna göre komisyon tarafından oluşturulan metin, bölümler halinde görüşül-
müştür. Tasarının geneli ile bölümlere ilişkin olarak yapılan görüşmelerde ise,
çoğunlukla TÜRMOB ve bağlı odalarda gerçekleştirilecek seçimlerde uygulana-