Background Image
Previous Page  241 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 241 / 477 Next Page
Page Background

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...

240

“Uluslararası kabul edilebilirlik”

hususunun, kurumsal olarak uy-

gulama birliği ve akreditasyon sağlayan Uluslararası Muhasebeciler

Federasyonu (IFAC) ve Avrupa Birliği (AB) kurumlarına işaret ettiği,

TÜRMOB’un hâlihazırda IFAC’a üye olduğu ve IFAC’ın, vergi ince-

leme elemanlarının sertifikasyonunu kabul edilebilirlik açısından bir

engel olarak görmediği, AB’nin konuyla ilgili 8’nci Direktifinin 9/2’nci

maddesinde yer alan

“Aynı şekilde, üye ülkeler, 8 inci maddede sayılan

konuların birinden ya da birkaçından üniversite seviyesinde bir diploma ya

da buna eşdeğerde bir dereceye sahip olan bir adayı, bu sınav ya da diploma

ile ilgili alanlarda pratik eğitime sahip olduğunu da kanıtlaması durumunda,

pratik becerilere ilişkin sınavdan da muaf tutabilecektir.”

ifadesinin belli du-

rumlarda olan kişiler için muafiyetler getirebilmesine imkân verdiği,

ifadelerine yer verilmiştir.

AYM, 18/05/2011 tarihinde yaptığı toplantısında, kanunları uya-

rınca vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlilik sınavını ver-

miş olanlardan 10 yıllık çalışma süresini tamamlamayanların sınav

muafiyetini kaldıran düzenlemeyi Anayasa’ya aykırı görmemiş ancak,

Maliye Bakanlığı tarafından yapılması öngörülen özel YMM’lik sına-

vının

47

Anayasa’ya aykırı olduğuna karar vermiştir.

AYM, gerekçesi 15/12/2011 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan

2011/81 karar numaralı Karar’da, sınav muafiyetini kaldıran düzenle-

meye ilişkin olarak Kanun’a eklenen geçici 9’uncu maddede kanunları

uyarınca vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlilik sınavını

vermiş ancak 10 yıllık süreyi henüz doldurmamış olanlara yer veril-

memesini, bu kişilerin

“kazanılmış haklarının bulunmadığı”

gerekçesi ile

Anayasa’ya uygun bulmuştur.

48

Ancak zaten yapılan iptal başvuru-

47

Değişikliğin yapıldığı dönemde, Maliye Bakanlığı tarafından yapılması öngörülen

özel YMM’lik sınavının, bir meslek odasının üyelerinin idari vesayet makamınca

belirlenmesinin, mesleki birliklerini düzenleyen Anayasa’nın 135’nci maddesi

dikkate alındığında Anayasa’ya aykırılık açısından tartışabileceği ifade edilmiş-

tir. Bumin Doğrusöz, SMMM-YMM Kanunundaki Değişiklikler-2

,www.radikal

-

referansarsivi.com/haber.aspx?HBR_KOD=104151, (Erişim Tarihi: 21/10/2011)

Nitekim AYM tarafından verilen iptal kararında da, öngörülen düzenlemenin

Anayasa’nın 135’inci maddesinde düzenlenen kamu kurumu niteliğindeki mes-

lek kuruluşlarının idari ve mali denetiminin kanunla düzenleneceği hususunun

kapsamına girmediği ifade edilerek, yapılan düzenlemenin merkezi idarenin

kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşunun yerine geçerek faaliyet göster-

mesi anlamında geldiği belirtilmiştir.

48

Anayasanın 153’üncü maddesinin birinci fıkrasında, AYM’nin kararlarının kesin