

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...
240
“Uluslararası kabul edilebilirlik”
hususunun, kurumsal olarak uy-
gulama birliği ve akreditasyon sağlayan Uluslararası Muhasebeciler
Federasyonu (IFAC) ve Avrupa Birliği (AB) kurumlarına işaret ettiği,
TÜRMOB’un hâlihazırda IFAC’a üye olduğu ve IFAC’ın, vergi ince-
leme elemanlarının sertifikasyonunu kabul edilebilirlik açısından bir
engel olarak görmediği, AB’nin konuyla ilgili 8’nci Direktifinin 9/2’nci
maddesinde yer alan
“Aynı şekilde, üye ülkeler, 8 inci maddede sayılan
konuların birinden ya da birkaçından üniversite seviyesinde bir diploma ya
da buna eşdeğerde bir dereceye sahip olan bir adayı, bu sınav ya da diploma
ile ilgili alanlarda pratik eğitime sahip olduğunu da kanıtlaması durumunda,
pratik becerilere ilişkin sınavdan da muaf tutabilecektir.”
ifadesinin belli du-
rumlarda olan kişiler için muafiyetler getirebilmesine imkân verdiği,
ifadelerine yer verilmiştir.
AYM, 18/05/2011 tarihinde yaptığı toplantısında, kanunları uya-
rınca vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlilik sınavını ver-
miş olanlardan 10 yıllık çalışma süresini tamamlamayanların sınav
muafiyetini kaldıran düzenlemeyi Anayasa’ya aykırı görmemiş ancak,
Maliye Bakanlığı tarafından yapılması öngörülen özel YMM’lik sına-
vının
47
Anayasa’ya aykırı olduğuna karar vermiştir.
AYM, gerekçesi 15/12/2011 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan
2011/81 karar numaralı Karar’da, sınav muafiyetini kaldıran düzenle-
meye ilişkin olarak Kanun’a eklenen geçici 9’uncu maddede kanunları
uyarınca vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlilik sınavını
vermiş ancak 10 yıllık süreyi henüz doldurmamış olanlara yer veril-
memesini, bu kişilerin
“kazanılmış haklarının bulunmadığı”
gerekçesi ile
Anayasa’ya uygun bulmuştur.
48
Ancak zaten yapılan iptal başvuru-
47
Değişikliğin yapıldığı dönemde, Maliye Bakanlığı tarafından yapılması öngörülen
özel YMM’lik sınavının, bir meslek odasının üyelerinin idari vesayet makamınca
belirlenmesinin, mesleki birliklerini düzenleyen Anayasa’nın 135’nci maddesi
dikkate alındığında Anayasa’ya aykırılık açısından tartışabileceği ifade edilmiş-
tir. Bumin Doğrusöz, SMMM-YMM Kanunundaki Değişiklikler-2
,www.radikal-
referansarsivi.com/haber.aspx?HBR_KOD=104151, (Erişim Tarihi: 21/10/2011)
Nitekim AYM tarafından verilen iptal kararında da, öngörülen düzenlemenin
Anayasa’nın 135’inci maddesinde düzenlenen kamu kurumu niteliğindeki mes-
lek kuruluşlarının idari ve mali denetiminin kanunla düzenleneceği hususunun
kapsamına girmediği ifade edilerek, yapılan düzenlemenin merkezi idarenin
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşunun yerine geçerek faaliyet göster-
mesi anlamında geldiği belirtilmiştir.
48
Anayasanın 153’üncü maddesinin birinci fıkrasında, AYM’nin kararlarının kesin