

TBB Dergisi 2012 (101)
Özlem TÜZÜNER
185
menin aslen ücretsiz olarak, sevgi, saygı ve dostluk adına yapıldığını
göstermektedir
74
. Oysa eşya taşıma sözleşmesinde, ücretin esaslı unsur
olduğu hususu yukarıda açıklanmıştır. Bu sözleşme eksik iki tarafa
borç yükleyen bir sözleşme olmayıp, tam iki tarafa borç yükleyen bir
sözleşmedir. Fakat hatır nakliyatında, ya ücretten hiç bahsedilmez; ya
da hukukî manada karşı edim sayılmayacak kadar önemsiz bir mik-
tar söz konusudur
75
. Gerçekten, benzin parasına iştirak şeklinde cüzi
bir miktara değinilmiş olması, hatır nakliyatı kabulünü gerektirir
76
.
Doktrinde, 6762 ve 818 sayılı kanunlar döneminde, ücretsiz taşımanın
teknik anlamda taşıma sayılamayacağı; hatır taşımasının ticaret hu-
kukuna değil, borçlar hukukuna tabi olduğu açıklığa kavuşturulmuş-
tur
77
. Ayrıca, aynı kanunlar döneminde, oto stop taşıması örneğinden
hareketle, hatır taşımasının teknik anlamda taşıma sayılamayacağı,
taşıma sözleşmesinden bahsedilemeyeceği; hatır taşımasına, taşımaya
ilişkin hükümlerin değil, haksız fiil hükümlerinin uygulanması gerek-
tiği savunulmuştur
78
. Nihayet, CMR Konvansiyonu için de ücret zo-
runluluğu bulunduğu belirtilmelidir (CMR. m. 1/1, 6/1-ı).
“Ücretsiz
yapılan taşımalar konvansiyonun kapsamında değildir. Ancak ücret kavra-
mı geniş yorumlanmalı; para ile ölçülebilen sair menfaatler de bu kapsamda
değerlendirilmelidir”
79
.
Ücretsiz taşımanın açıkça öngörüldüğü durumlar haricinde, ücret
konusunda suskun kalınması doktrinde yorumlanmıştır. 6762 sayılı
Kanun döneminde, tacirin ücret isteme hakkı dolayısıyla, ücret konu-
sunda anlaşma bulunmasa bile, sözleşmenin taşıma sözleşmesi ola-
rak nitelendirilmesi gerektiği belirtilmiştir
80
. Yargıtay da,
“taşıyıcının
ekonomik yararı varsa, hatır taşımasından bahsedilemez”
yönünde içtihat-
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/38/283/2582.pdfadresinden erişildi.
74 Emiroğlu, s. 105.
75 Franko, s. 24-32.
76 Franko, s. 26; Kaya, Gecikme, s. 8; Eriş, s. 14; Erdil, s. 11.
77 Kaya, Gecikme, s. 8; Eriş, s. 14; Arkan, Sorumluluk, s. 15. Aynı yönde bkz. Kahya
Mehmet, Taşıyıcının Malî Sorumluluğu ve CMR Sigortaları, İstanbul, 2007, s. 56;
Erdil, s. 11; Aydın, s. 9; Gençtürk, Gecikmeden Doğan Sorumluluk, s. 19.
78 Zeyneloğlu, 1980, s. 68, 69.
79 Ülgen, Uluslararası Taşımacılık, s. 29; Ülgen, Hava Taşıma, s. 44, dpn. 15. Aynı
yönde bkz. Arkan, Sorumluluk, s. 15; Arkan, İnceleme, s. 9; Kaya, CMR-I, s. 315;
Aydın, s. 9; Uslu, s. 40; Gençtürk, Gecikmeden Doğan Sorumluluk, s. 18.
80 Ülgen, Uluslararası Taşımacılık, s. 9.