Background Image
Previous Page  25 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 473 Next Page
Page Background

Ayırımcılık Suçu

24

AİHS madde 14’te yer alan ayrımcılık yasağı, Birleşmiş Milletler

Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi’nin 26. maddesi

34

ve 12. Ek Proto-

kol

35

hükümleri ile tam olarak örtüşmemektedir. Ancak bu durum 14.

maddenin etkisiz olduğu anlamına gelmez

36

.

Her ayrım m. 14 kapsamında değerlendirilmez. Örneğin çocuk-

ların veya kadınların korunması amacıyla getirilen koruyucu düzen-

lemeler ayrımcılık yasağı kapsamına girmezler. Burada ifade edilen

ayrım yasağı, eşit durumda olanlara eşit davranılmaması nedeniyle

ortaya çıkmaktadır. Pek çok mahkeme kararında

37

da belirtildiği üze-

re yasaklanan ayrım,

“objektif ve makul bir nedenden mahrum bulunan”

diğer bir ifade ile meşru amaca yönelik olmayan, güdülen amaçla kul-

lanılan araç arasında makul bir oran ilişkisi bulunmayanlardır. Açıkça

belirtmek gerekirse, farklı durumda veya konumda olan kişilerin fark-

lı statü ya da işleme tabi tutulmaları ayrımcılık olarak tanımlanmaz

38

.

Önceki dönemlerde AB uyum süreci çerçevesinde, Anayasanın

10. maddesinde düzenlenen kanun önünde eşitlik ilkesinin yanında,

ayrımcılık yasağının doğrudan Anayasa’da düzenlenmesi girişimle-

ri sonuçsuz kalmıştır

39

. Ancak yeni anayasa çalışmaları kapsamında

34 Hukuk önünde eşitlik m. 26, “

Herkes, hukuk önünde eşittir ve hiç bir ayrımcılığa tabi

tutulmaksızın hukuk tarafından eşit olarak korunma hakkına sahiptir. Hukuk bu alanda

her türlü ayrımcılığı yasaklar ve herkese ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka

bir fikir, ulusal veya toplumsal köken, milliyet, doğum veya başka bir statü ile yapılan

ayrımcılığa karşı etkili ve eşit koruma sağlar. ”

35 Zira Ek 12 Nolu Protokol, hukuken temin edilmiş olan tüm haklardan yararlanma

bakımından ayrımcılık yasağını düzenleyerek oldukça geniş bir düzenleme

getirmiştir.

“Madde 1:

Ayrımcılığın Genel Olarak Yasaklanması

1. Hukuken temin edilmiş olan tüm haklardan yararlanma, cinsiyet, ırk, renk,

dil, din, siyasi veya diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, ulusal bir azın-

lığa mensup olma, servet, doğum veya herhangi bir diğer statü bakımından

hiçbir ayrımcılık yapılmadan sağlanır.

2. Hiç kimse, 1. paragrafta belirtildiği şekilde hiç bir gerekçeyle, hiç bir kamu

makamı tarafından ayrımcılığa maruz bırakılamaz. ”

36 Janis M. W., Kay R. S., Bradley A. W., s. 457; Livingstone Stephen,

“Article 14

and the Prevention of Discrimination in the European Convention on Human Rights”

,

European Human Rights Law Review

1997, s. 25-34, parag. 26

37

Marckx/Belçika,

13. 6. 1979, A 31, parag. 33;

Abdulaziz, Cabales & Balkandali v. Birleşik

Krallık

, 28. 5. 1985, A 94, parag. 72 parag. 78;

Lithgow et autres/İngiltere

, 8. 7. 1986, A

102, parag. 177,181-183.

38 Gölcüklü F., Gözübüyük Ş., s. 400; Tezcan D., Erdem M. R., Sancakdar O., s. 400

39 Tezcan D., Erdem M. R., Sancakdar O., s. 401