Background Image
Previous Page  404 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 404 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Yargıtay Kararları

403

B) Konunun İrdelenmesi:

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 8. maddesine göre, “Her

kişi özel ve aile yaşamına, konutuna ve haberleşmesine saygı gösteril-

mesi hakkına sahiptir. Bu hakların kullanılmasına resmî bir makamın

müdahalesi demokratik bir toplumda millî güvenlik, kamu güvenli-

ği, ülkenin ekonomik refahı, düzenin korunması, suçların önlenmesi,

sağlığın veya ahlâkın ve başkasının hak ve özgürlüklerinin korunması

için zorunlu bulunduğu ölçüde ve kanunla düzenlenmesi koşuluyla

olabilir. ”

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 22. maddesinde “Herkes, ha-

berleşme hürriyetine sahiptir. Millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlen-

mesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlâkın korunması veya baş-

kalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebeplerinden biri veya

birkaçına bağlı olarak usulüne göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça;

yine bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan hallerde

de kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emri bulunmadıkça; haber-

leşme engellenemez ve gizliliğine dokunulamaz. Yetkili merciin ka-

rarı yirmidört saat içinde hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını

kırksekiz saat içinde açıklar; aksi halde karar kendiliğinden kalkar. ”

hükmü yer almaktadır.

Böylece haberleşme özgürlüğü ve haberleşmenin gizliliği, “bir te-

mel insan hakkı hakkı” olarak kabul edilip koruma altına alınmıştır.

Anayasa’nın 12, 13 ve 14. maddelerine göre;

1) Temel hak ve hürriyetlerden vazgeçilemez ve bunlar başkasına

devredilemez.

2) Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca

Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve an-

cak kanunla sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne ve ru-

huna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine

ve ölçülülük ilkesine aykırı olamaz.

3) Anayasa hükümlerinden hiçbiri, Devlete ve kişilere, Anayasay-

la tanınan temel hak ve hürriyetlerin yok edilmesini veya Anayasada

belirtilenden daha geniş şekilde sınırlandırılmasını amaçlayan bir faa-

liyette bulunmayı mümkün kılacak şekilde yorumlanamaz.