Background Image
Previous Page  42 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Burcu DEMREN DÖNMEZ

41

Ayırımcılık suçu salt hareket suçudur. Bu nedenle maddede be-

lirtilen gerekçelerle hizmetten yararlandırılmanın engellenmesi ye-

terlidir. İlgili hareket nedeniyle mağdurun ayrıca bir zarara uğraması

gerekmez.

İlgili hareket, ayrım yapılan kişinin bu hizmetlerden tamamen

faydalanmasını engellemek şeklinde ortaya çıkabileceği gibi ilgili hiz-

metin alınmasının zorlaştırılması şeklinde de olabilir. Çünkü zorlaştır-

mak da engellemenin bir çeşitidir. Nitekim ilgili hizmetten faydalan-

mak isteyen kişinin bu hizmeti almasının zorlaştırılması, çoğu zaman

mağdurun bu hizmeti almaktan vazgeçmesine neden olabilmektedir.

Bu nedenle zorlaştırmanın da engelleme içerisinde değerlendirilmesi

gerektiğini düşünmekteyiz

82

. Ancak bu zorlaştırma hareketinin de ic-

rai nitelik taşıması gerekecektir.

ac- Bir kişinin işe alınması veya alınmamasını birinci fıkrada

sayılan hallerden birine bağlanması

TCK m. 122’nin birinci fıkrasının (a) bendinde sayılan üçüncü

seçimlik hareket, bir kişinin işe alınması veya alınmaması kararının

maddede sayılan ve örnekleyici olarak bildirilen sebeplerden birine

bağlanmasıdır. İşe almak icrai bir hareket iken işe almamak fiili ihmali

bir hareket olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu anlamda işe almamak,

gerçek ihmali hareket olarak değerlendirilecektir.

Bu seçimlik hareketin tespiti bakımından yapacağımız değerlen-

dirmelerde Anayasa ve İş Kanununun ilgili maddelerini de dikkate

almalıyız. Anayasa’nın 10. maddesinin 1. fıkrasında herkesin, dil, ırk,

renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri

sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğu; 2004 yı-

lında 5170 sayılı Kanun ile yapılan ekleme ile kadınlar ve erkeklerin

eşit haklara sahip olduğu, devletin bu eşitliğin yaşama geçmesini sağ-

lamakla yükümlü olduğu ifade edilmiştir. İkinci fıkraya 2010 yılında

5982 sayılı Kanun’un 1. maddesi ile yapılan ekleme ile bu maksatla

alınacak tedbirlerin eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamayacağı

ifade edilmiştir. Anayasa’nın bu maddesine uygun olarak düzenlenen

2003 tarihli 4857 sayılı İş Kanunu’nun 5. maddesinde eşit davranma

82 Benzer görüş için bkz. Yenidünya C., s. 109