Background Image
Previous Page  44 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Burcu DEMREN DÖNMEZ

43

alınmaması kararı verilmesini ayırımcılık suçu olarak düzenlemiştir.

5326 sayılı Kabahatler Kanunu m. 15/’e göre, bir fiil hem kabahat hem

de suç olarak tanımlanmışsa, sadece suçtan dolayı yaptırım uygulanır.

Bu çerçevede, eğer bir işveren ayrımcılık yaparak bir kişiyi işe almamış

veya yine ayrımcılık yaparak bir takım kişileri işe almış ise, bu takdirde

İş kanunu m. 99, İş Kanunu m. 5/3 ile bağlantılı olarak uygulanmaya-

cak TCK m. 122’den hareket edilerek ilgili işlemler yapılacaktır. Kısaca

İş Kanunu m. 5’te yer alan hallerin TCK m. 122 kapsamına girmesi ha-

linde, İş Kanunu m. 99 artık uygulanmayacaktır. Ancak burada hemen

belirtmekte yarar var ki, TCK m. 122’de düzenlenen ayrımcılık yaparak

işe almama veya alma fiillerinin kapsamı İş Kanunu m. 5’te yapılan dü-

zenlemeden çok daha geniştir. Zira İş Kanunu m. 5/3’te sadece cinsiyet

ayrımı ve gebelik ile sınırlı bir düzenleme yapılmıştır.

Liyakata ilişkin hususlar dikkate alınarak gerçekleştirilen farklı

uygulamalar bu madde kapsamında değerlendirilmez. Zira yerine

getirilecek işin gerektirdiği uzmanlıklara sahip olunmasını aramak

her işverenin hakkıdır. Maddede yasaklanan ayrımcılık keyfi olarak

yapılandır.

Son olarak üzerinde duracağımız husus, işe alınmış olan kişilerin

daha sonra haklarında öğrenilen bilgiler üzerine ayrımcılık yapılarak

işten çıkarılmasıdır. Bu gibi hallerde işe alınmama kapsamında değer-

lendirilebilecek midir? TCK m. 2/son da kanunların suç ve ceza içeren

hükümlerinde kıyasa yol açacak biçimde genişletici yorum yapılama-

yacağı açıkça ifade edildiği için bu soruya olumsuz yanıt vermemiz ge-

rekecektir. Bu gibi hallerde İş Kanunu’nun 5. maddesinde öngörülen

ilke ve yükümlülüklere aykırılıktan hareket edilerek m. 99/1-a’daki

idari para cezasının uygulanması söz konusu olacaktır. Aslında işten

çıkarma işe almamaktan çok daha ağır bir durumdur. Hatta bu işten

çıkarmanın ayrımcılık yapılarak gerçekleştirilmiş olmasını ispatlamak

TCK m. 122/1-a bendi kapsamındaki işe almamak eyleminin ispat-

lanmasına göre daha kolay olabilecektir. Daha ağır nitelikte olan bir

hareketin kabahat olarak düzenlenmiş daha hafif veya aynı düzeyde

kabul edebileceğimiz bir hareketin suç olarak düzenlenmiş olması pek

de isabetli bir yaklaşım olmamıştır. Bu durum eşitlik ilkesine de ay-

kırıdır. Zira ayrımcılık yaparak bir takım kimseleri işe almayan kişi

suç işlemekle itham edilirken, ayrımcılık yaparak işten çıkarma sadece

idari para cezası ile cezalandırılacaktır.