

TBB Dergisi 2012 (102)
Burcu DEMREN DÖNMEZ
49
suç, ancak özel kast ile işlenebilir
95
. Suçun genel kast ile işlenmesi müm-
kün olmadığı için olası kast ile işlenmesi de mümkün olmayacaktır.
Suçun dikkat ve özen yükümlülüğüne aykırılık nedeniyle işle-
nebilmesi de mümkün değildir. Zira bu suçun taksir kusur şekli ile
işlenebileceğine ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır. Zaten failin
hareketinin kişiler arasında dil, ırk, renk, cinsiyet, özürlülük, siyasi dü-
şünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle gerçekleştiril-
mesi arandığından suçun dikkat ve özen yükümlülüğüne aykırı dav-
ranarak işlenebilmesi, fiili olarak da pek mümkün gözükmemektedir.
Madde içerisinde bazı saikler sayıldıktan sonra ‘ve benzeri sebep-
lerle’ denilmiş olması, kapsamı ciddi şekilde genişletmiştir. Ayrıca
maddede belirtilen saiklerin dahi, somut olay bakımından gerçekleş-
tiğini ispatlamak oldukça güç iken, sayılmayanların tespit edilmesi ve
ispatlanması oldukça sıkıntılıdır. Somut olayda faildeki düşünceler dış
dünyaya yansımadığı sürece, sadece tipik hareketlerin yapılmış olma-
sı suçun oluşması bakımından yeterli olmayacaktır
96
.
Ayrıca sözleşme serbestliği ilkesi ile de çelişen bir durum söz ko-
nusudur. Örneğin, bireyler taşınır veya taşınmaz mallarını istedikleri
kişilere satmak veya devretmek konusunda özgürdürler. Belirtilen sa-
iklerle de olsa malikin malını satıp satmama konusundaki özgürlüğü
ile ayırımcılık yasağı nasıl birlikte değerlendirilecektir? Bize göre ka-
nunkoyucunun bu düzenleme ile korumaya çalıştığı husus, özellikle
bireylerin onur ve şereflerinin incitilmesinin ve zedelenmesinin en-
gellenmesidir. Bir kişi farklı etnik kökten gelmesi nedeniyle bir kişi-
ye malını satmak istemeyebilir, ancak bunu o kişiyi kırarak inciterek
yapıyorsa ayırımcılık suçundan bahsetmek mümkün olacaktır. Yok-
sa kişi böyle bir saikle hareket etmiş olmasına rağmen, dış dünyaya
bu saikini yansıtmamış ise, o takdirde ayırımcılık suçunın işlendiğini
ifade etmemiz mümkün olmayacaktır. Zira bunun ispatı da mümkün
olmayacaktır. Belki yerine göre başka bir suçun işlenmiş olabilmesi,
somut olay bakımından ayrıca tartışılabilir.
95 Öğretideki bazı yazarlar suçun
genel kast
ile işlenebileceğini ancak olası kastla
işlenmesinin mümkün olamayacağını ifade etmektedirler. Farklı görüşler için
bkz. Özbek V. Ö., Kanbur N., Doğan K., Bacaksız P., Tepe İ., s. 483-484
96 Benzer görüş için bkz. Artuk E., Gökcen A., Yenidünya C., Ceza Hukuku Özel
Hükümler, s. 359