Background Image
Previous Page  227 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 227 / 465 Next Page
Page Background

Merkezi ve Yerel Düzeyde Meclisin Yürütme Organını Denetim Yolları Üzerine ...

226

le de olsa ele alınmasında yarar var. Bu bağlamda devletlerin yöne-

tim biçimlerinden bahsedildiğinde başlıca dört yönetim biçimi akla

gelir. Bunlardan ilki yetkilerin güç merkezini ellerinde bulunduran

seçilmişlerden oluşan meclisin meydana getirdiği

“meclis hükümeti

sistemi”

dir, ki kendisi cumhuriyetin ilk yıllarında-1921 ile 1924 yılları

arasında Türkiye’de aktif bir biçimde uygulanmıştır. Meclis hükümeti

sisteminde, hükümet meclisin bağrından doğan bir yürütme kurulu-

dur, kendi başına yetkileri yoktur ve daha ziyade meclisin kararlarını

ve ona verdiği görevleri yerine getirir. Bir diğer yönetim tarzlarından

“parlamenter sistem”

de ise hükümetin konumu daha sağlamdır ve

görevden alınması belirli bir oy oranının gerektirdiği zor şekli koşul-

lara bağlanmıştır. Ülkemizde, her ne kadar 1961 Anayasası’nın ilk hali

parlamenter sistemi öngörüyorsa da zamanla yürütmenin sistem için-

deki ağırlığı -önce 1971’de 12 Mart muhtırası ile daha sonra da 1982

anayasasının getirdiği düzenlemelerle- daha da artırıldı. Parlamenter

sistemde başbakan ve kabine yasama organına karşı sorumludurlar ve

bu organın güvensizlik oyuyla görevden alınabilirler

5

. Yalnız, parla-

menter sistemde yürütme organının yasama organına karşı sorumlu

olmasının mantıksal paraleli, yasamanın da yürütmeye karşı sorumlu

olması yani/ya da başbakanın da parlamentoyu feshederek yeni se-

çimlere gitme yetkisine sahip olmasıdır

6

.

“Başkanlık sistemi”

ya da başkanlık rejimi de dikkat çekilmesi ge-

reken yönetim biçimlerinden bir diğeridir. Günümüzde tek saf örneği

7

Amerika Birleşik Devletleri’nde uygulanan ve kuvvetlerin sert ayrı-

lığına dayanan bu modelde de yürütmeyi tek başına devlet başkanı

temsil eder, ancak işlerinde başkan yardımcıları ve bakanlardan ya-

rarlanır. Başkan yardımcılarından farklı olarak, başkanın sekreterliğini

yürüten bakanların meclise karşı neredeyse hiçbir sorumlulukları yok-

tur, siyasi sorumlulukları itibariyle de sadece devlet başkanına karşı

sorumludurlar. Başkanlık sisteminde ne devlet başkanı meclisi feshe-

debilir ne de meclis devlet başkanını siyasi sorumluluğunu öne süre-

rek görevden alabilir

8

, bunun bir nedeni de her iki organın doğrudan

halk tarafından seçiliyor olmasıdır. Yönetim biçimlerinin dördüncüsü-

5

LIJPHART, Arend, Çağdaş Demokrasiler, Yirmi bir Ülkede Çoğunlukçu ve Oy-

daşmacı Yönetim Örüntüleri, Yetkin, Ankara 1996, s. 63

6

İbid., s. 66

7

Saf başkanlık sistemi için bkz. İbid., s. 63

8

TEZİÇ, Erdoğan, Anayasa Hukuku 13. Bası, Beta, İstanbul 2009, s. 444