

Merkezi ve Yerel Düzeyde Meclisin Yürütme Organını Denetim Yolları Üzerine ...
232
2.c. Gensoru
Parlamento hukukunda, siyasi denetim yolları arasında sadece
gensoru
(interpellation)
yöntemi kabinenin ya da bir üyesinin siyasi
sorumluluğuna ve görevden alınmasına neden olabilir. Yürütmenin
siyasi sorumluluğu uyguladığı politikadan dolayı parlamenter yöne-
tim sisteminde parlamentonun bakana ya da hükümete, yerel yönetim
sistemlerinde de yerel meclisin belediye başkanına karşı güvenini yi-
tirmesi ile gerçekleşir. İlk başta sadece belli bir konuda izahat istendi-
ği için soruya ya da genel görüşmeye benzetilebilecek gensoruda esas
önemli nokta bir bakanın ya da hükümetin düşürülebilmesine olanak
verebilmesindedir. Ancak Özbudun ve Gözler’in de haklı olarak be-
lirttikleri gibi hükümeti düşüren esasında gensoru değil gensoru gö-
rüşmeleri sonrasında verilen güvensizlik önergesi ve bu önergenin
oylanmasının sonucudur
20
. Gerçi meclis soruşturması yoluyla da bir
bakan yüce divana sevk edilerek görevine son verilebilir, ama meclis
soruşturmasında esas göze çarpan unsur cezai sorumluluk iken bu-
rada siyasi sorumluluk söz konusudur
21
. Daha önce belirttiğimiz gibi
mahalli idarelerde meclis soruşturması yoluyla başkanın cezai sorum-
luluğuna gitme imkânı yoktur, bu sorumluluğun denetimi herkes için
olduğu gibi başkan için de genel mahkemelerce yerine getirilir.
Gensoru ile ilgili hüküm Anayasa’nın 99. maddesinde düzenlen-
miştir. TBMM’de bir bakan ya da hükümet hakkında gensoru önergesi
verilebilmesi için, genel görüşme açma talebinde olduğu gibi bir siyasi
parti grubu ya da yirmi milletvekilinin imzası gerekir. Aynı şekilde
yerel mecliste de genel görüşme için öngörülen üçte birlik oran, genso-
ru önergesi için de korunmuştur. Yalnız yerel mecliste gensoru öner-
gesinin gündeme alınabilmesi için 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun
26. maddesinin altıncı fıkrasına göre -genel görüşmedeki gibi topla-
nanların salt çoğunluğu değil- üye tam sayısının salt çoğunluğunun
oyu gerekir. Gündeme alma kararıyla birlikte, gensorunun görüşülme
günü de belli edilir; ancak, gensorunun görüşülmesi, gündeme alma
kararının verildiği tarihten başlayarak iki gün geçmedikçe yapılamaz.
Parlamenter literatürde bu bekleme süresi
cooling-off period
yani
serin-
20
GÖZLER, Kemal, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, op. cit., s 867
21
ÖZBUDUN, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin, op. cit., s. 301