

TBB Dergisi 2012 (103)
Hayrettin YILDIZ
227
nü de
“yarı-başkanlık sistemi”
oluşturur. Tipik örneğini Fransa yöne-
tim tarzının teşkil ettiği bu modelde bir anlamda parlamenter sistem
ile yarı başkanlık sistemi kaynaştırılmıştır, zira başkanlık sisteminden
farklı olarak başbakan ve bakanların meclise karşı sorumlulukları söz
konusudur. Burada sistemin parlamenter olmasını engelleyen bir baş-
ka neden de devlet başkanının doğrudan halk tarafından seçimle işba-
şına gelmesi ve geniş yetkilerle donatılmış olmasıdır
9
.
Aslında prensip olarak yerel siyasette parlamento hukukundaki
gibi belirgin bir biçimde görülebilecek düzeyde yürütme organı ile ka-
rar organı arasında özünde birbirine eş benzerlikler bulunmamaktadır.
Buna ilaveten yerel alandaki demokrasi ile ulusal arenadaki demokra-
si, birbirlerine benzetilebilirlerse de aralarında dayandıkları esas açı-
sından bir takım farklılıklar vardır. Her şeyden önce ulusal demokrasi
bir tür egemenlik yetkisinin ifadesini temsil ederken, yerel yönetimin
esas gayesi milli egemenlik değil daha ziyade idari hizmetleri yerine
getirmek ve yerel halkın lokal ihtiyaçlarını karşılamaktır
10
. Yerel yöne-
timler kendi yetkilerini kendileri belirleme yetkisinden
(compétence de
déterminer sa propre compétence)
yoksun oldukları için milli egemenliği
temsil etmezler. Bu nedenledir ki zaten, yerel yönetimlerin ne Ana-
yasa ne de kanun yapma yetkileri bulunmamaktadır. Yine de yakın
zamanda yapılan düzenlemelerle yasa koyucu, ulusal parlamentonun
işleyişiyle yerel yönetimlerin organlarının işleyişi arasında bir takım
paralellikler ve benzerlikler meydana getirmiştir. Küçük çapta da olsa
yerelde de ulusal alandakine benzer bir yönetim, benzer bir seçim sis-
temi ve nihayetinde benzer organlar bulunmaktadır. Mahalli idareler
aynı parlamentodakini anımsatır şekilde karar organı olan bir meclis
ve bu meclisin verdiği kararları icradan sorumlu bir yürütmeden mü-
teşekkildir. Yazının devamı bu iki temel organının birbirleriyle ilişkisi-
ne ve bu ilişkiye etki eden diğer müesseselere dairdir.
II. YEREL MECLİSİN YÜRÜTME ORGANI HAKKINDA BİLGİ
ALMA VE YÜRÜTME ORGANINI DENETLEME YOLLARI
Son yıllarda Avrupa Birliği uyum yasaları çerçevesinde gerçekleş-
tirilen kanun değişiklikleri ile yerelde uygulanan yönetim biçiminin
dizaynı yapılırken olabildiğince parlamento hukukundan esinlenerek
9
İbid., s. 453
10
STEPHANE Guérard, La demokrasi locale en questions, RDP, 2004, s. 1309