

TBB Dergisi 2012 (103)
Hayrettin YILDIZ
229
Parlamento hukukunda denetim komisyonunun gerçekleştirdiği
göreve benzer işlevi TBMM adına Sayıştay tarafından hazırlanan
ke-
sin hesap kanunları
yerine getirir. Çünkü kesin hesap kanunları da
aynı denetim komisyonunun çalışmaları sonucu hazırladığı rapor gibi
bir önceki yıla ait harcamaların kontrolünü konu alır. Kesin hesap ka-
nunları ya da denetim komisyonun hazırladığı rapor onaylanmaları
halinde –ve özellikle bu yönleriyle- ulusal düzeyde hükümetin, yerel
düzeyde de yürütmenin aklanması işlevini görürler
12
.
Diğer taraftan bu iki mali denetim aracı meclisten ret oyu aldık-
larında da, her ikisi için yürütmenin sorumluluğuna gitme de izlene-
cek olan yol aşağı yukarı aynıdır. Şöyle ki, kesin hesap kanununun
onaylanmaması durumunda özel bir denetim yolu öngörülmemiştir.
Ama olağan denetimmekanizmaları işletilerek (gensoru, meclis soruş-
turması vs.) hükümetin siyasi sorumluluğuna gidilebilir veya sorumlu
bakan bu yollardan biriyle görevden alınabilir
13
. Denetim komisyonun
ise en fazla 45 gün içerisinde hazırlayacağı raporu mart ayının sonuna
kadar meclis başkanlığına teslimetme zorunluluğu vardır. Şayet rapor-
da bir suç unsuruna yer verilmişse meclis başkan vekili bunu derhal
yetkili mercilere bildirmekle mükelleftir. Burada da, raporun mecliste
görüşülmesi ve müzakere edilmesi sonucunda meclis üyeleri beledi-
ye başkanı tarafından yapılan açıklamalardan ya da sorulan sorulara
verilen cevaplardan tatmin olmazlarsa, başkanın siyasi sorumluluğu
yoluna gidebilirler ve aynı parlamento hukukunun ulusal meclis için
öngördüğü gibi gensoru yoluyla yürütmenin düşürülmesi sürecini
başlatabilirler. Tek farkla ki meclisin kararı belediye başkanının dü-
şürülebilmesi için tek başına yeterli olmayacak, -yazının devamında
daha ayrıntılı değineceğimiz gibi- bir dizi bürokratik işlemden sonra
görevden alma kararı nihai olarak Danıştay tarafından verilecektir.
2. Siyasi Denetim Yolları
Parlamento hukukunda siyasi denetim yolları meclisin bilgi alma
ve denetim yollarından oluşmaktadır. Bu yollar yerelde soru, genel
görüşme, faaliyet raporunun değerlendirilmesi ve gensorudur. Şim-
diden belirtmek gerekir ki ulusal düzeydeki denetim araçlarından
meclis araştırması ve meclis soruşturması benzeri yöntemlerin yerel
düzeyde karşılığı maalesef bulunmamaktadır.
12
GÖZLER, Kemal, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, Ekin, Bursa 2011, s. 875
13
İbid., s 876