Background Image
Previous Page  232 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 232 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Hayrettin YILDIZ

231

2.b. Genel Görüşme

Genel görüşme, parlamento hukuku için Anayasanın 98. madde-

sinde belirtildiği üzere

“toplumu ve Devlet faaliyetlerini ilgilendiren belli

bir konunun, Türkiye BüyükMilletMeclisi Genel Kurulunda görüşülmesi”

ni,

yerel yönetim hukuku içinse 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 26.

maddesinin ele aldığı haliyle

“belediyenin işleriyle ilgili bir konuda genel

görüşme açılması”

nı esas alır. Anayasa genel görüşme açılabilmesi için

hükümet, siyasi parti grupları veya en az yirmi milletvekilinin başvu-

ru önergesini şart koşarken, belediye kanunumuz yerel düzeyde bu

talebin meclisin en az üçte biri oranındaki üyesiyle yerine getirilmesini

öngörmektedir. Parlamentoda olduğu gibi yine yerel mecliste de genel

görüşme açılmasına toplanan üyelerin salt çoğunluğuyla meclis karar

verecektir. Parlamentoda gerçekleştirilen oturumda bu karar işaretle

oylama yoluyla verilir.

Genel görüşmenin soru müessesesinden farkı, genel görüşmenin

sadece önergeyi veren meclis üyesi ile ilgili bakan, başbakan ya da bele-

diye başkanı arasında geçmemesi, müzakereye diğer meclis üyelerinin

de katılabilmesidir. Kısacası genel görüşmede müzakere edilen konu

daha geniş bir yelpazede tartışılma olanağı bulmaktadır

17

. Aslında bu

açıdan genel görüşme diğer üyelerin de katılabildiği bir soru olarak de-

ğerlendirilebilir. Zaten bu yüzden Fransa’da genel görüşme

“görüşmeli

sözlü soru” (question orale avec débat)

olarak adlandırılmaktadır

18

. Özbu-

dun genel görüşmeyi etkililik derecesi açısından soru ile gensoru arası-

na yerleştirmektedir

19

. Zira genel görüşme de soru gibi sınırlı bir dene-

tim yoludur ve sonrasında herhangi bir oylama yapılmaz. Dolayısıyla

genel görüşme yolunda da doğrudan bir kabine üyesinin ya da beledi-

ye başkanının siyasi sorumluluğunu ortaya koyacak bir karar alınmaz.

Ama kontrol mekanizmalarının etkililiğini sadece teknik zorlama

mekanizmaları değil, aynı zamanda ve belki de daha fazla müzakere

edilen konunun önemi belirler. Üstelik burada hükümet -yerelde de

belediye başkanı-, sadece bir üye tarafından değil, birden fazla üye ta-

rafından kolektif olarak eleştirilmektedir.

17

Genel görüşme talebi birden fazla üye tarafından yapıldığına göre, zaten görüş-

menin sadece bir üye ile sorunun ilgilisi arasında geçmesi bu müessesenin mantı-

ğına aykırılık teşkil ederdi.

18

GÖZLER, Kemal, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, op. cit., s 858

19

ÖZBUDUN, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin, 8. Baskı, Ankara 2005, s. 299