

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları
458
ğunu ve göstericiler olay mahalline gelmeden bir saat önce gerekli
önemleri almış olduğunu dikkate almaktadır. Bu nedenle, polislerin
önhazırlık olmadan çağırıldıkları söylenememektedir (bakınız
Rehbock
v. Slovenya,
no.29462/95, § 72, AİHS 2000-XII). Bundan dolayı polis-
lerden, kamu düzenine tehdit oluşturmayan ve Malatya Asliye Ceza
Mahkemesi tarafından tespit edildiği üzere, ihlale neden olan eylem-
lerde bulunmayan kalabalığı dağıtma girişiminde bulunmadan önce
sabır ve tolerans göstermeleri beklenmiş olabileceği aşikardır.
65. Yukarıda anlatılanlar ışığında, özellikle savcının kullanılan gü-
cün kaçınılmaz ve aşırı olup olmadığını belirlememesi ve Hükümet’in
Mahkeme’ye olayın tam kamera kaydını göndermemesi durumlarını
göz önüne alan Mahkeme, Hükümet’in, yaralan sağlık raporları ile is-
patlanan dört başvurana kullanılan güç ölçüsünü açıklama veya bunu
haklı sebebe dayandırma hususunda dayanak sağlayacak ikna edici
veya güvenilir olay ve olgular sunamadığı kanaatine varmıştır. Sonuç
olarak, başvuranların maruz kaldığı yaraların önleme yükümlülüğü
Devlet’te bulunan, Sözleşme’nin 3. maddesine aykırı kötü muamele
teşkil eden eylemler sonucunda oluştuğu sonucuna varılmıştır..
66. Mahkeme, Sözleşme’nin 3. maddesinin ihlal edildiğine karar
vermiştir.
II. SÖZLEŞME’NİN 10 VE 11. MADDELERİNİN İHLAL EDİLDİĞİ
İDDİASINA DAİR
67. Son olarak, başvuranlar Sözleşme’nin 10 ve 11. maddeleri ile
güvence altına alınan haklarının gerekçe olmaksızın müdahaleye ve
kısıtlamaya maruz kalmasından dolayı şikayetçi olmuşlardır.
68. Hükümet, bu iddiaya itiraz etmiştir.
69. Mahkeme, ilgili olduğu kadarıyla, başvuranların şikayetlerinin
Sözleşme’nin 11. maddesi kapsamında incelenmesi gerektiği kanaatin-
dedir. Bu madde şu şekildedir:
“Herkes barışçıl olarak toplanma hakkına sahiptir...
2. Bu hakların kullanılması, yasayla öngörülen ve demokratik bir
toplum içinde kamu güvenliğinin korunması....veya suç işlenmesinin
önlenmesi için gerekli olanlar dışındaki sınırlamalara tabi tutulamaz.”