Background Image
Previous Page  458 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 458 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları

457

dığını değerlendirmede yardımcı olmamıştır. Hükümet’in Mahke-

me’yekamera kaydının düzeltilmemiş kopyasını ibraz etmemesinden

endişe duyan Mahkeme, 34.madde uyarınca tesis edilen bireysel

başvuru sisteminin etkin işlemesi gereğini vurgulayarak, Devletlerin

başvuruların uygun ve etkin şekilde incelenmesini mümkün kılacak

gerekli olanakların tümünü sağlamalarının son derece önemli oldu-

ğunu belirtmiştir (bakınız

Tanrıkulu v. Türkiye

[GC], no. 23763/94, §

70, AİHS 1999-IV). Başvuranın Devlet görevlilerini Sözleşme kapsa-

mındaki haklarını ihlal etmekle suçladığı davalarda, davalı Devletin

bu iddiaları teyit edebilecek veya tekzip edebilecek bilgilere ulaşması

yargılama sürecine özgü bir durumdur. Hükümet’in elindeki bu tür

bilgileri tatmin edici şekilde ibraz edememesi sadece davalı Devletin

Sözleşme’nin 38. Maddesinde belirtilen yükümlülüklerine uyumluluk

düzeyini olumsuz yönde göstermekle kalmayıp; ayrıca başvuranın id-

diaların sağlam bir temele dayandığı sonucunun da çıkarılmasına yol

açabilmektedir (bakınız

Timurtaş v. Türkiye,

no. 23531/94, § 66, AİHS

2000-VI; ayrıca bakınız Mahkeme İçtüzüğü Madde 44A ve C). Mevcut

davada ve özellikle Hükümet’in dört başvuranın yaralarına istinaden

makul bir açıklama getirme yükünü taşıdığını dikkate alarak (bakınız

paragraf 59), Mahkeme, Hükümet’in Sözleşme’nin 38. maddesi uya-

rınca yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğini incelemeyi gerekli

bulmamıştır.

62. Son olarak, Mahkeme, polisler hakkında takipsizlik kararı ve-

ren savcının kullanılan gücün kaçınılmaz ve aşırı olup olmadığını tes-

pit etmeye dair bir girişimde bulunmadığını belirtmektedir.

63. Bunun yerine, savcının soruşturmayı kapatma kararının altın-

daki gerekçe başvuranların gösteri düzenlemek için ön izin almamış

olmaları gibi gözükmektedir. Ancak Mahkeme, Anayasa’nın 34. mad-

desine göre, herkesin ön izin almaksızın silahsız ve barışçıl toplantı ve

gösteri yürüyüşleri düzenleme hakkına sahip olduğunu belirtmekte-

dir. Mahkeme ayrıca başvuranların faydasız şekilde polislere (bakınız

paragraf 8) ve Elazığ Ağır Ceza Mahkemesi’ne (bakınız paragraf 37)

Türk hukuku uyarınca gösteri düzenlemek için ön izin alınmasının ge-

rekli olmadığını hatırlattıklarını belirtir.

64. Mahkeme, yukarıda özetlenen rapor doğrultusunda (bakınız

paragraflar 22 ve 24),polislerin planlanan gösteriden haberdar oldu-