

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları
460
gaşanın önlenmesi için barışçıl toplantı hakkı üzerinde sınırlamalar
uyguladığına dikkat çekmiştir.
77. Mahkeme, a) ”kanun ile öngörülmedikçe», b)bu hükmün ikinci
fıkrası uyarınca bir veya birden fazla meşru bir amacı gözetmedikçe ve
c) bu amaçların gerçekleştirilmesi “demokratik bir toplumda gerekli”
olmadıkça yapılan müdahalenin Sözleşme’nin 11. maddesini ihlal ede-
ceğini yeniden ifade etmektedir.
78. Bu bağlamda, Mahkeme, mevcut davadaki müdahalenin, Top-
lantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu’nun 23 ve 24. maddeleri uyarın-
ca, yasal bir dayanağa sahip olduğu ve bu nedenle Sözleşme’nin 11 §
2 maddesi anlamı dahilinde “kanun ile öngörülmüş” olduğu dikkate
alınır. Meşru bir amaca istinaden, Hükümet müdahalenin, diğerlerinin
arasında, kamu düzeninin bozulmasını önleme amacını gözettiğini ile-
ri sürmüştür.
79. Müdahalenin “demokratik bir toplum içerisinde gerekli” olup
olmadığına ilişkin soruya gelince, Mahkeme başvuranların şikayetleri-
ni Sözleşme’nin 11. Maddesine ilişkin verdiği kararların temelinde bu-
lunan temel ilkeleri ışığında incelemiştir (bakınız, özellikle,
Oya Ata-
man v. Türkiye,
no. 74552/01, §§35-44, AİHS 2006-XIII, ve bu kararda
belirtilen diğer kararlar;
Bukta ve Diğerleri v. Macaristan,
no. 25691/04,
§§ 33-39, AİHS 2007*DC; ve
Eva Molnâr v. Macaristan,
no. 10346/05, §§
23-46, 7 Ekim 2008).
80. Mevcut davada polisler gösteriye katılan birkaç kişi ile birlikte
başvuranların dördünü Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu’nu
ihlal ettikleri gerekçesiyle yakalamıştır. Ancak,Malatya Asliye Ceza
Mahkemesi’nin tespitlerini dikkate alarak, Mahkeme başvuranların ve
diğer göstericilerin, Hükümet’in iddiaların aksine, kanunu ihlal ede-
cek bir eylemde bulunmadıklarını gözlemlemiştir.
81. Malatya Asliye Ceza Mahkemesi tarafından verilen karar, gru-
bun ne kamu düzenine birtehdit teşkil ettiğini ne de ihlal eylemleri-
ne giriştiğini göstermektedir. Bu bağlamda Mahkeme, göstericilerin
şiddet eylemlerinde bulunmadığı durumlarda, kamu görevlilerinin,
Sözleşme’nin 11. maddesi ile güvence altına alınan toplantı özgür-
lüğü hakkının özüne yönelik sınırlama teşkil edecek fiillere mahal
vermemek için kesin bir ölçüde tolerans göstermesinin önemli oldu-