Background Image
Previous Page  315 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 315 / 441 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesi’nin Vergi ve Benzeri Mali Yükümlülüklere İlişkin Kararlarında ...

314

re ceza mahkemeleri veya vergi daireleri tarafından verilecek cezalara dayalı

bir yetkidir. Bir başka deyişle Anayasa’nın 38. maddesinde öngörülen suç ve

cezada kanunilik ilkesine aykırılık yoktur. Öte yandan Bakanlar Kurulu, bu

yetkisini genel bir düzenleme şeklinde kullanacak, mükellefler arasında bir

ayrıma gitmeyecektir. Ayrıca, para cezalarının zaman içinde, enflasyon ne-

deniyle, önemini ve ceza niteliğini kaybettiği bilinmektedir. Bu düzenleme

ile para cezalarının caydırıcı niteliğini koruması da sağlanmış olmaktadır ki,

bunda önemli bir kamu yararı olduğu açıktır.”

27

3. Değerlendirme

Hem vergi hem de ceza hukuku bakımından anayasal kanunilik

ilkesinin öncelikle dikkate alınması gerekmektedir.

Bu kapsamda, kanunilik başta olmak üzere anayasal ilkeler de-

ğerlendirmeye alınmaksızın, enflasyon etkisi gibi hukuki olmaktan

ziyade ekonomik ve uygulamaya dönük bir durum dikkate alınarak

ulaşılan, kamu yararının var olduğu kanısıyla verilen AYM kararının,

hukukilik değil yerindelik denetimi ile oluştuğunu ifade etmek yanlış

olmayacaktır.

I. VERGİ KESENLERİN SORUMLULUĞUNA İLİŞKİN AYM

KARARI

1. Anayasa’ya Aykırılığı İddia Edilen Hüküm

VUK’un 11. maddesine 3239 sayılı Kanun ile eklenen

“Mal alım ve

satımı ve hizmet ifası dolayısıyla vergi kesintisi yapmak ve vergi dairesine

yatırmak zorunda olanların, bu yükümlülükleri yerine getirmemeleri halinde

verginin ödenmesinden, alım satıma taraf olanlar ile hizmetten yararlanan-

lar, aralarında zımnen dahi olsa irtibat olduğu tespit olunanlar müteselsilen

sorumludurlar”

şeklindeki hükmün iptali talebiyle AYM’ye başvurul-

muştur.

27

AYM’nin 19.03.1987 tarih ve E. 1986/5, K. 1987/7 sayılı Kararı (12.11.1987 tarih ve

19632 sayılı RG’de yayımlanmıştır).