Background Image
Previous Page  313 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 313 / 441 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesi’nin Vergi ve Benzeri Mali Yükümlülüklere İlişkin Kararlarında ...

312

rekçeleri olarak ortaya çıkmıştır. Başka bir ifadeyle, AYM vergi ile ilgili

konularda vatandaş ile devlet arasında eşitlik karşılaştırması yapma-

mıştır

24

.

Ancak devlet tüzelkişiliğini oluşturan diğer birimler (kurumlar)

için aynı uygulamanın olmaması başka bir açıdan eşitlik ilkesine aykı-

rılık teşkil etmektedir.

G. VERGİ SUÇU SONUCUNDA HÜKMEDİLECEK HAPİS

CEZASININ PARAYA ÇEVRİLMESİNDE ASGARİ ÜCRETİN

ESAS ALINMASINA İLİŞKİN AYM KARARI

1. Anayasa’ya Aykırılığı İddia Edilen Hüküm

Vergi kaçakçılığı suçları için öngörülen hapis cezasının paraya

çevrilmesine hükmolunması halinde, para cezası tutarının hesabında,

“hapis cezasının her bir günü için sanayi sektörü için belirlenen, yürürlükteki

asgari ücretin bir aylık tutarının yarısı esas alınacağı”

doğrultusundaki,

VUK’un 359. maddesine 3505 sayılı Kanun’un 8. maddesiyle eklenen

hükmün, Anayasa’nın 2, 7, 8 ve 38. maddelerine aykırı olduğu iddia

edilmiştir.

2. Kararın İlgili Kısmı

AYM’nin konuyla ilgili kararı şu şekildedir:

Kural,

enflasyon nedeniyle paranın değer yitirmesi ve bunun so-

nucunda para cezalarının etkinliğinin azalmaması ve kamu yararını

gerçekleştirmek amacıyla

konulmuştur. Bu amaçla belli bir sonuca ulaş-

mak için, değişik ölçütlerin seçimi kanun koyucunun takdir yetkisi içinde-

dir. Böyle bir uygulamanın yerinde olup olmadığı tartışılabilirse de, yasama

organının anayasal sınırlar içinde kalan bu olağan takdir yetkisinin hukuk

devleti ilkesine ters düşen bir yanı bulunmamaktadır. Tersine görüş Anayasa

Mahkemesi’nin Anayasa’ya uygunluk denetimi yerine, yerindelik denetimi

yapmasına yol açar.

24

Şehnaz Gerek-Ali Rıza Aydın,

Anayasa Yargısı ve Vergi Hukuku,

Seçkin Yayınları,

Ankara 2005, s.94.