Background Image
Previous Page  87 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi

86

mayacağı gibi, kişi haklarının özüne de dokunamaz.”

31

Yasa koyucu

kamu yararının gerektirdiği önlemleri bulmak zorundadır.”

32

Kamu

yararının gerektirdiği düzenlemeleri yapmak, çareleri düşünüp önlem

almak, yasa koyucunun en doğal hakkı ve ödevidir. Yeter ki düzen-

lemeler yapılırken doğrudan doğruya amaçlanan hizmetin gerekleri

göz önünde tutulmuş, istenen nitelik ve kısıtlamalarla hizmet arasında

gerçeklere uygun nesnel ve zorunlu bir neden-sonuç bağı kurulmuş

olabilsin”

33

1.2.3. Kamu Yararı ve Kamu Gideri İlişkisi

Tüm kamu etkinlik ve faaliyetlerinin temel amacını teşkil eden ve

onlara meşruluk kazandıran kamu yararının sağlanması düşüncesi

esasen kamu harcama ve giderlerinin de yapılabilmesine imkan sağ-

layan ana etkendir. Kamu yararını amaçlamayan ya da kamu yara-

rına yönelmeyen bir kamu harcaması ya da gideri tahsis yönünden

sıkıntılıdır. Nitekim, 3454 sayılı

“Adalet Teşkilatını Güçlendirme Fonu

Kurulmasına Dair Kanun”

a

34

göre oluşturulacak fondan 1989 Yılı Bütçe

Yasasının 64’üncü maddesi ile hâkimlere konut için kredi verilebilme

olanağı sağlanması, Anayasa’nın 73’üncü maddesinin birinci fıkrasına

göre vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler ancak

“kamu

giderini karşılamak”

üzere toplanabileceği hükmü karşısında bu fondan

yapılacak harcamaların bir bölümünün kamu gideri olma niteliğini

tartışmalı hale getirmesi nedeniyle eleştirilmiştir.

35

Kamu hizmetlerin-

de

36

de esasen kamu yararı ekseninde hizmet görüş geçerlidir.

31

AYMK, 29/4/1980, E.1979/37, K.1980/26. 23.08.1980 tarihli ve 17084 sayılı Resmi

Gazete’de yayımlanmıştır.

32

AYMK, 25/4/1974, E.1973/41, K.1974/13. 14.09.1974 tarihli ve 15006 sayılı Resmi

Gazete’de yayımlanmıştır.

33

AYMK, 31.12.1992, E.1992/40, K. 1992/55.

34

04.06.1988 tarihli ve 19832 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

35

AnayasaMahkemesi Üyeleri Yılmaz Aliefendioğlu, Muammer Turan ve Ahmet N.

Sezer tarafından yazılan karşıoy gerekçesi için bknz; AYMK, 8.9.1989, E. 1988/37,

K. 1989/36, 18.01.1990 tarihli ve 20406 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

36

Toplumsal yaşamın zorunlu gereksinmelerini karşılayan hizmetler, nitelikleri

gereği kamu hizmeti olarak görülmüştür. Düzenlilik ve süreklilik kamu hizme-

tinin önemli öğelerinden birini oluşturmuştur. Nitekim, bunun yokluğu toplum

yaşamını altüst eder. Bir kamu hizmeti, ülke çapında, tüm halkın gereksinme-

sine yanıt verebileceği gibi; belli bir yörede belli bir topluluğun gereksinmesini

de karşılayabilir. Başka bir anlatımla, hizmetin ülkesel, yöresel veya toplumun

bir kesimi için söz konusu olması onun kamu hizmeti olma niteliğini etkilemez.

AYMK, 09.12.1994, E. 1994/43, K. 1994/42-2, 24.01.1995 tarihli ve 22181 sayılı Res-