

TBB Dergisi 2013 (104)
Tahir ERDEM
87
Bu konudaki önemli bir ayrıntı yerel yönetimler (mahalli idareler)
açısından ortaya çıkmaktadır. Anayasanın 127’nci maddesinde mahal-
li müşterek ihtiyaçları karşılamak üzere kurulması öngörülen mahalli
idarelerin gider ve harcamaları açısından da
“kamu yararı”
kavramı
“mahalli müşterek ihtiyaçlar”
ölçeğinde daraltılmıştır. 5216 sayılı Bü-
yükşehir Belediyesi Kanununun
37
24. Maddesinin (n) bendi ile büyük-
şehir belediyesinin giderleri arasında,
“Kamu yararı görülen konularda
yurt içi ve yurt dışı kamu sektörü, özel sektör ve sivil toplum örgütleriyle
birlikte yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri”
sayılırken büyük-
şehir belediyelerine kamu yararı olup olmadığını takdir ederek yurt
içinde ve yurt dışında her türlü hizmet için harcama yapma yetkisi
verilmesi, aynı zamanda büyükşehir belediyesine sınırsız ve ölçüsüz
bir yetki kullanımının devri anlamına geldiğinden ilgili hükmün Ana-
yasaya aykırılık teşkil ettiği ileri sürülmüştür. Anayasa Mahkemesi de
yapılan iptal başvurusunu ihtilaf konusu hükümde müşterek ihtiyaç
ölçütü yerine kamu yararı ölçütü esas alındığından haklı bularak ka-
bul etmiştir. Düzenlemeye ilişkin iptal kararının gerekçesinde yurt içi
ve yurt dışı kamu sektörü, özel sektör ve sivil toplum örgütleriyle bir-
likte yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri büyükşehir be-
lediyesi için bir gider kalemi oluştururken, bunun ölçütünün mahalli
müşterek ihtiyaç olması gerekirken iptal istemine konu düzenlemey-
le mahalli müşterek ihtiyaç ölçütünün dışlanarak harcamanın kamu
yararı görülmesi ölçütüne bağlanması, bu suretle sözkonusu kalemi
oluşturan alanın büyükşehir belediyesi adına harcama yetkisine sahip
olanların takdirine bırakılarak yönetsel ve yargısal denetiminin etki-
sizleştirilmesi ya da zorlaştırılması sonucunu doğurduğu belirtilerek
kuralı uygulayıcı makamda bulunanlarla, kural uyarınca yapılan gi-
derleri denetleyici konumundaki kişilere göre farklı değerlendirme ve
sonuçlara yol açabilecek olan düzenlemenin, belirlilik unsuru açısın-
dan hukuk güvenliği ve dolayısiyle hukuk devleti ilkesiyle bağdaş-
madığı açıklanmıştır.
38
mi Gazete’de yayımlanmıştır.
37
23.07.2004 tarihli ve 25531 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
38
AYMK, 25.1.2007, E. 2004/79, K. 2007/6, 17.01.2008 tarihli ve 26759 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.