Background Image
Previous Page  84 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Tahir ERDEM

83

kamusal işlem ve eylemlerin hukuka uygunluğunu ölçmek için kulla-

nılır. Temel hakların sınırlandırılmasında başvurulan başlıca neden-

lerden biridir.

22

İdareye uygulanan özel kuralların uygulama alanını

belirleyen bir ölçüttür. Yargıcın yetkilerinin belirlenmesinde temel alı-

nan bir kavramdır. Kısaca, kamu yararı bir faaliyete

“devlet ya da kamu

faaliyeti”

niteliği kazandırır. Kamu hukukuna uygunluğun bir ölçüsü

olarak kabul edilir.

23

Kamu yararı, esasen yasama ve yürütmenin

24

tüm

faaliyetlerinde kurucu bir unsur ve zorunlu bir kaynak teşkil eder.

1.2.2. Kamu Yararı Kavramının Anayasaya Uygunluk

Denetiminde İşlevi

Kanunların hangi amaçlarla yapılacağı Anayasada belirtilir. Bü-

tün kamusal işlemler gibi, kanunun amacı da kamu yararını gerçek-

leştirmek olmalıdır. Anayasada belirtilen amacı ya da kamu yararını

gerçekleştirmek amacıyla, kanun koyucu belli bir sonuca ulaşmak için

değişik yolların seçimini siyasi tercihlerine göre yapmakta serbesttir.

Burada da takdir yetkisi kanun koyuculara aittir ve bu husus Anayasa

Mahkemesinin denetimine girmez. Fakat kanun koyucunun kişisel, si-

yasal ya da saklı bir amaç güttüğü durumlarda, yani başka bir amaca

ulaşmak için bir konuyu kanunla düzenlediği durumlarda, ortada tek-

nik anlam ile bir yetki saptırması, giderek de amaç unsuru bakımından

Kanunun sakatlığı söz konusu olur. Kuşkusuz kanun koyucu, kendi

siyasi tercihlerine göre neyin kamuya yararlı olup olmadığını takdir

etmekte serbesttir. Bu bakımdan kamu yararı kavramı, kanunun yö-

neldiği amacı saptamak açısından ağırlık kazanır. Anayasa Mahke-

mesi denetimini yaparken, kanunun kamuya yararlı olup olmadığını

değil, fakat kanunun gerçekten kamu yararı amacı ile yapılıp yapılma-

dığını denetleyebilir.

25

22

İnsanın, doğuşla kazandığı değeri ve onuru nedeniyle, kamu yararına ya da

başka bir haklı nedene dayanmaksızın, değişik ölçülerle insanlar arasında ayı-

rım yapılamaz ve yasaların uygulanması yönünden hiçbir fark gözetilemez.

AYMK, 21.10.1992, E. 1992/13, K. 1992/50, 30.06.1993 tarihli ve 21623 sayılı Resmi

Gazete’de yayımlanmıştır.

23

Tekin Akıllıoglu,

“Kamu Yararı Kavramı Üzerine Düşünceler”

, Amme İdaresi Dergi-

si, Haziran 1991, C. 24, S: 2, s.3.

24

Kamu hizmetlerinin kuruluşunda ve yerine getirilmesindeki temel amaç kamu

yararıdır. Kamu yararı, idarenin tüm işlem ve eylemlerine yön veren bir kavram-

dır.

25

Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, 13. Baskı. Beta, s. 199-200.