

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi
88
1.2.4. Kamu Gideri Kavramının Anayasaya Uygunluk
Denetiminde İşlevi
Yasama ve yürütmenin etkinliklerinde kamu yararı teması temel
gerekliliktir. Bu gerekliliğin mali yansıması ise kamu gider ve harcama-
larında gündeme gelir. Kamu gelir ve giderlerine yönelik temel hüküm-
lere Anayasada yer verilmiştir. Anayasanın 73’üncü maddesinde vergi
ödevi düzenlenerek temel kamu finansman kaynağı olan vergi anayasal
içerik kazanmıştır. Anayasanın 161 ila 165’inci maddeleri arasında ise
bütçe ve kamu iktisadi teşebbüslerinin denetimi ile ilgili hükümlere yer
verilmiştir. Bu kapsamda, devletin ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışın-
daki kamu tüzel kişilerinin harcamalarının yapılma esasları temel ilke-
lere bağlanmıştır. Bu konudaki yasal düzenleme ise 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi Ve Kontrol Kanunu
39
kapsamında yapılmıştır.
Bir yasama tasarrufunun içeriğinde yer alan devlet harcamasının
kamu gideri olarak değerlendirilip vergi yoluyla finansmanındaki
ölçüt merkezi yönetim açısından kamu yararı ve mahalli yönetimler
için de mahalli müşterek ihtiyaçtır. Bu yönüyle gider ya da harcama
içeriğinden dolayı dar anlamdaki vergi yükümlülüğünü artıran yasa
hükümlerinin Anayasada öngörülen kamu yararı/mahalli müşterek
ihtiyaç ve kamu gideri unsurlarına uygun olması gerekir. Bu konuda
Anayasa Mahkemesi tarafından yapılan değerlendirme de bu yönde-
dir. Anayasa Mahkemesi tarafında 1961 Anayasası döneminde veri-
len bir kararda, siyasî partilere Devletçe Hazineden yardım edilmesi
konusunda kamu hizmeti ve kamu yararı ekseninde yer almayan bir
devlet harcamasının Anayasanın vergi ödevini düzenleyen hükmün-
deki
“kamu gideri”
kavramı karşılığını bulamayacağından bu nitelik-
teki bir harcamanın vergi ödevine kaynaklık edemeyeceği sonucuna
ulaşılmıştır. Anayasa Mahkemesi kararının gerekçesinde bu konudaki
açıklamalar aşağıdaki gibidir;
“Siyasî partilere Devletçe yardım edilmesi gerektiği yolunda bir ilkenin
kabullü bunlara Devlet Hazinesinden, yurttaşların vergi ödevini yerine geti-
rerek Devlete verdikleri paralar Devlet gelirinin temelini ve Anayasa’nın 126.
39
24/12/2003 tarihli ve 25326 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. 5018 sayılı
Kanunun Tanımlar başlıklı 3’üncü maddesinin (h) bendinde kamu gideri, kanun-
larına dayanılarak yaptırılan iş, alınan mal ve hizmet bedelleri, sosyal güvenlik
katkı payları, iç ve dış borç faizleri, borçlanma genel giderleri, borçlanma araç-
larının iskontolu satışından doğan farklar, ekonomik, malî ve sosyal transferler,
verilen bağış ve yardımlar ile diğer giderleri olarak ifade edilmiştir.