Background Image
Previous Page  85 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi

84

Anayasa Mahkemesi kararlarında vurgulandığı üzere, hukuk

devletinin vazgeçilmez ögeleri içinde yer alan yasaların kamu yararı-

na dayanması ilkesiyle bütün kamusal girişimlerin temelinde bulun-

ması doğal olan kamu yararı düşüncesinin yasalara egemen olması

zorunludur. Anayasa Mahkemesi tarafından yasama tasarruflarının

“kamu yararı”

unsuru yönünden incelenmesinde Anayasa’nın 2’nci

maddesinde öngörülen

“hukuk devleti”

ilkesi ile ilişki kurularak

“kamu

yararı”

unsuruna aykırılık taşıyan düzenlemeler bu yönden eleştiril-

mektedir.

Anayasa’nın 2’nci maddesinde, belirtilen

“hukuk devleti”

ilkesi

gereğince, yasama işlemlerinin, kişisel yararları değil kamu yararını

gerçekleştirmek amacıyla yapılması gerekir. Bir kuralın Anayasaya

aykırılık sorunu çözümlenirken

“kamu yararı”

konusunda Anayasa

Mahkemesinin yapacağı inceleme de, yasanın kamu yararı amacıyla

yapılıp yapılmadığını araştırmaktır. Anayasa’nın çeşitli hükümlerinde

yer alan kamu yararı kavramının Anayasada bir tanımı yapılmamıştır.

Ancak Anayasa Mahkemesinin kimi kararlarında da belirtildiği gibi,

kamu yararı, bireysel, özel çıkarlardan ayrı ve bunlara üstün olan top-

lumsal yarardır. Bu saptamanın doğal sonucu olarak da, kamu yararı

düşüncesi olmaksızın, yalnız özel çıkarlar için veya yalnız belli kişile-

rin yararına olarak yasa kuralı konulamaz. Böyle bir durumun açık bir

biçimde ve kesin olarak saptanması halinde, söz konusu yasa kuralı

Anayasanın 2. maddesine aykırı düşer ve iptali gerekir. Açıklanan ay-

rık hal dışında, bir yasa kuralının ülke gereksinimlerine uygun olup

olmadığı bir siyasi tercih sorunu olarak yasa koyucunun takdirine ait

olduğundan, salt bu nedenle kamu yararı değerlendirmesi yapmak

Anayasa yargısıyla bağdaşmaz.

26

Esasen kamu yararı kavramının sınırları belirgin olmadığı gibi,

toplumdan topluma ya da dönemden döneme ekonomik, siyasi ya

da sosyal koşullara göre değişkenlik gösterebilmektedir. Bu neden-

le, Anayasa Mahkemesi kamu yararının tanımını yapmak yerine, her

somut olayda kamu yararının var olup olmadığını incelemeyi tercih

etmektedir.

26

AYMK, 31.10.2008, E. 2008/34, K. 2008/153, 06.12.2008 tarihli ve 27076 sayılı Res-

mi Gazete’de yayımlanmıştır.