Background Image
Previous Page  176 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (105)

Ümit Süleyman ÜSTÜN

175

caklı bakımından ise paradan belli bir süre mahrum kalmanın karşılığı

olarak ortaya çıkmaktadır

10

.

Anayasa Mahkemesi’nin kanunî faize ilişkin bir kararında da fa-

izin özelliklerine değinilmiştir: “

Faiz, kişi veya kurumların kullanımına

terk ve tahsis edilen nakdî sermayeye karşılık sermaye sahibi lehine oluşan

medenî bir “semere” veya “ivaz”dır. Ayrıca alacaklının zararını karşılama

işlevi olan, edimini taahhüdüne uygun biçimde süresinde; muaccel borcunu

vadesinde ödemeyen borçlunun, bu süreden yararlanmış olma sonucu alacaklı

lehine doğan nakdî bir ödentidir. Kaynağı, asıl alacağın kaynağını oluşturan,

hukukî işlem, hukukî fiil veya kanundur. Asıl alacağa bağlı olarak doğan fer’i

bir haktır

11

.

Faiz borçları asıl borcun varlığı halinde işleyen ve ona bağlı olan

fer’i bir borç olup kendiliğinden doğmaz. Özel hukukta ya sözleşme

hükümlerine ya da kanun hükümlerine bağlı olarak doğmaktadır

12

.

Oysa kamu hukukunda sözleşme hürriyeti bulunmadığı için akdî de-

ğil, kanunî faiz söz konusudur

13

. Nitekim AATUHK’ta düzenlenen

gecikme zammı, tecil faizi, haksız çıkma zammı; VUK’ta düzenlenen

gecikme ve iade faizleri ile İdarî yargılama Usulü Kanunu’nda (İYUK)

düzenlenen infazın gecikmesi dolayısıyla idarenin ödemesi gereken

faiz, hep bu kanunî faizlerdendir

14

.

Gecikme zammı, devletin uğramış olduğu gelir kaybı ile alacağının

değerinde enflasyon sebebiyle ortaya çıkan azalmanın karşılığı niteli-

ğinde bir fer’î kamu alacağıdır

15

. Her ne kadar AATUHK Tasarısı’nın

gerekçesinde gecikme zammında faiz esasının kabul edilmediği belir-

tilse de

16

, gecikme zammı niteliği itibariyle temerrüt (geçmiş günler)

10

ÇÖLGEZEN Övül, “Gecikme Faizinin Niteliği”,

Vergi Dünyası

, S. 354, Şubat 2011, s. 77.

11

AyM. 15.12.1998 gün ve E. 1997/34, K. 1998/79, RG. 26.11.1999, S. 23888.

12

SONSUZOĞLU, s. 6.

13

SONSUZOĞLU, s. 20, 68.

14

ERMUMCU, s. 150; SONSUZOĞLU, s. 20, 68.

15

ÜYÜMEZ M. Erkan, “Yanılma Halinde Gecikme Zammının Uygulanabilirliği”,

Vergi Sorunları

, S. 253, Ekim 2009, s. 111.

16

95 nci madde gecikme zammı için tasarı ile kabul edilen yeni esasları göstermektedir.

Gecikme zamlarında faiz esası kabul edilmiyerek, kanunla muayyen, gerek mükelleflerce,

gerek memurlarca anlaşılıp hesap edilmesi kolay esaslar kabul edilmiştir. Filhakika faiz

esası ne mükelleflerimiz ve ne de bir kısım memurlarımız bakımından kolay anlaşılıp hesap

edilebilecek bir usul olarak görülmemiştir

”. Bkz. AATUHK Tasarısı Gerekçesi, http://

www.gib.gov.tr/fileadmin/mevzuatek/gerekceler/6183/cilt_3_6183_sayili_ka-

nun.pdf, s. 785.