Background Image
Previous Page  376 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 376 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (105)

Gökhan Yaşar DURAN

375

karar vermiştir.

168

Bu karardan sonra artık AsCK 81’in sivil şahıs suç

failleri açısından kesin olarak askeri mahkemelerde yargılanması söz

konusu değildir.

Yine burada bahsedilmesi gereken bir durumda 353 Sayılı

AsYUK’un 10/C bendindeki düzenlemenin iptaline ilişkindir. Zira

bahse konu düzenlemeye göre, daha önce; “

Milli Savunma Bakanlığı

veya Türk Silâhlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşlarında çalışan sivil personel”

in

bu kanunun uygulanmasında asker kişi sayılacağı ve askeri yargıya

tabi olacağı hükmü yer almaktaydı.

Ancak bu bend Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi 2’nci Dairesinin

İçen-Türkiye No: 45912/06 kararı da dikkate alınarak Anayasa Mah-

kemesinin 20.9.2012 tarih 2012/45-125 Esas Kararı,

169

ile Anayasaya

aykırı bulunmuş ve iptal edilmiştir. Aslında aynı şekilde aynı madde-

nin D bendinde “

Askeri işyerlerinde çalışan ve İş Kanununa tabi bulunan

işçiler

”inde sivil şahıs kapsamında olmasına rağmen

170

iptali istenen

maddenin sadece AsYUK 10/C bendi olması nedeniyle sadece bu bent

iptal olmuştur. Ancak Askeri Yargıtay kararları gözönüne alındığında,

halen yürürlükte olan AsYUK 10/D bendinde, sivil şahıs statüsünde

olan işçilerinde AsCK 81/2 suçun suç ortağı olmaları halinde yine sivil

yargı mercilerinin görevli olacağı değerlendirilmektedir.

168

Anayasa Mahkemesinin 20.09.2012 tarih ve 2012/80-122 EK. RG: 01.12.2012 tarih

ve Sayı:28484.

http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http

://www.

resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/12/20121201.htm&main

=http://www.resmi-

gazete.gov.tr/eskiler/2012/12/20121201.htm (24.01.2013)

169

RG: 01.12.2012 tarih Sayı:28484.

170

“Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 6/1’inci maddesinde belirtilen adli yargılanma

hakkı, Anayasa’nın 36’ncı maddesinde doğrudan düzenlenmiş ve bu ilkeyi destekleyici

hükümler ve hukuk sistemimizin işleyişi ve bütünlüğü açısından, , 353 sayılı Kanun’un

10/C-D maddeleri, 1632 sayılı Askeri Ceza Kanununun 3 ncü maddesinin 1 nci fıkrasın-

daki “Milli Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşunda çalışan

sivil personel” ibaresi, 1632 sayılı Askeri Ceza Kanununun 3 ncü maddesinin 2 nci fık-

rasının Anayasa’nın 2, 10, 36 ve 145’inci maddelerine aykırılık oluşturduğu anlaşılmış

ise de; Anayasam

ızın, Anayasaya aykırılığın diğer mahkemelerde ileri sürülmesi

başlıklı 152 nci maddesinde bir davaya bakmakta olan mahkemenin davada uy-

gulanacak bir kanun

yada kanun hükmünde kararnamenin hükümlerinin Anayasaya

aykırılığını ileri sürebileceğinin belirtilmesi karşısında, müsnet davada uygulanacak Ka-

nun hükmünün 353 sayılı Kanun’un 10/C maddesi olması sebebiyle 353 sayılı Kanun’un

10/C maddesinin Anayasa’nın 2, 10, 36 ve 145’inci maddelerine aykırılık oluşturması

nedeniyle, bu fıkranın iptali istemiyle T.C. Anayasasının 152 nci maddesi gereğince Ana-

yasa Mahkemesine başvurulmasına, gerekçeli kararın ve dava dosyasının onaylı suretinin

Anayasa Mahkemesine gönderilmesine karar verilmiştir.”