Background Image
Previous Page  366 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 366 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (106)

Tülay KİTAPÇIOĞLU

365

katı ve yasaklayıcı düzenlemeyi öngören 34.maddenin özgürlüğün

amacına uygun hale getirilmesini sağlamıştır

27

.

G

özler’e göre ise, bu

değişikliğin hukuki olarak doğrudan bir sonucu bulunmamaktadır

28

.

Kanunla kamu düzeni sebebi ile gösteri yürüyüşlerine sınırlama getiri-

lebileceği düzenlendiğinden idareye verilen yetki ortadan kaldırılarak

bu yetkinin kanunla sınırlanabileceğinin düzenlenmesi kanaatimce

hak ve özgürlüklere getirilen güvence açısından önem ifade eder.Ay-

rıca, 34.maddenin 3.fıkrasında yer alan hüküm de ortadan kaldırılmış-

tır. Bu hükme göre, kanunun gösterdiği yetkili merci, kamu düzeninin

ciddi şekilde bozacak olayların çıkması halinde belirli bir toplantı ya

da gösteri yürüyüşünü yasaklayabilir veya 2 ayı aşmamak üzere er-

teleyebilir. Bu hüküm ortadan kalkmış olsa dahi Anayasanın mevcut

haline göre toplantı ve gösteri yürüyüşü kanunla sınırlanabilecektir

29

.

1982 Anayasasında, dernek kurma özgürlüğü ve toplantı, gösteri

yürüyüşü düzenleme hakkı ayrı maddelerde düzenlenmiştir.Toplan-

tı, yürüyüş ve gösteri özgürlüklerine ilişkin olarak İHAS’ da, dernek

kurma ve toplantı özgürlüğü aynı maddede düzenlenmişken (md.11),

BM Medeni ve Siyasal Haklar Uluslararası Sözleşmede, dernek kur-

ma hakkı ile toplanma hakkı farklı hükümlerde düzenlenmiştir

30

.1982

Anayasasının 34.maddesinin son fıkrasında yer alan, dernek, vakıf,

sendika ve kamu niteliğindeki meslek kuruluşlarının kendi konu ve

amaçları dışında toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleyememelerine

ilişkin yasak ta 2001 değişikliği ile ortadan kaldırılmıştır. Ancak tü-

zel kişilerin ihtisas ilkesine tabi olmalarından dolayı bu değişikliğin

hukuk düzeninde yarattığı doğrudan bir sonuç yoktur

31

.1982 Ana-

yasasının 51.maddesinde sendikaların mahkeme kararı ile kapatıla-

bileceğine ilişkin düzenleme 2001 değişikliğe ile ortadan kalkmıştır.

27

Kaboğlu, İbrahim, Anayasa Hukuku, s.287.

28

Daha detaylı bilgi için bkz:

http://www.anayasa.gen.tr/teblig2002.htm

GÖZ-

LER Kemal, “3 Ekim 2011 tarihli Anayasa Değişikliği: Abesle İştigal Örneği”

(E.T:15.12.2011).

29

http://www.anayasa.gen.tr/teblig2002.htm

(E.T:15.12.2011).

30

BM Medeni ve Siyasal Haklar Uluslararası Sözleşmenin 21.maddesinde yer alan

toplantı özgürlüğüne ilişkin düzenleme şöyledir;

“Barışçıl bir biçimde toplanma

hakkı hukuk tarafından tanınır. Bu hakkın kullanılmasına ulusal güvenliği veya kamu

güvenliğini, kamu düzenini (ordre public), sağlık veya ahlakı veya başkalarının hak ve

özgürlüklerini

koruma amacı taşıyan, demokratik bir toplumda gerekli bulunan ve huku-

ka uygun olarak getirilen sınırlamaların dışında başka hiçbir sınırlama konamaz.”

31

http://www.anayasa.gen.tr/teblig2002.htm

(E.T:15.12.2011).