

TBB Dergisi 2013 (106)
Tülay KİTAPÇIOĞLU
363
1982 Anayasası,temel hak ve özgürlükler açısından sınırlamalar
getirmiş, düşünceyi açıklama ve yayma özgürlüğü, toplantı ve gösteri
yürüyüşü düzenleme gibi sivil toplum için vazgeçilmez olan etkinlik
alanları neredeyse kullanılamayacak ölçüde kısıtlanmıştır. 1982 Ana-
yasasında sivil toplum ve demokrasi ile ilgili olarak yapılan değişiklik-
leri 3 ana başlık altında incelemek mümkündür. Bu değişiklikler:
1. 1995 Değişiklikleri
1995’de Anayasa’da yapılan değişikliklerin bir kısmı sivil toplum
ve demokrasi bakımından önem taşımaktadır. Dernekler yönünden si-
yasi amaç gütme, siyasi faaliyette bulunma, siyasi partilerden destek
görme ve onlara destek olma, diğer sivil toplum kuruluşlarıyla ortak
amaçlı hareket etme, siyasi partiler açısından da yurt içinde ve dışında
örgütlenme yasakları bu değişiklikle ortadan kaldırılmıştır.
1995’de yapılan bir diğer önemli değişiklik, belir koşullarda der-
neklerin kendiliğinden dağılmış sayılacağını bildiren hüküm de kal-
dırılmıştır. Bunun yanında, vakıflar da derneklere tanınan haklardan
yararlanabilecektir. 1995’te yapılan iyileştirmelerden biri de, silahlı
kuvvetler ve kolluk mensupları hariç olmak üzere devlet memuru ol-
mayan kamu görevlilerin dernek özgürlüğünü kısıtlama olanağı ve-
ren hükmün yürürlükten kaldırılmasıdır. Bu değişiklik ile ‘yasaklama’
ifadesi çıkarılmıştır
21
.Devlet memurunun haklarının ise görevlerinin
gerektirdiği ölçüde kanunla sınırlandırılabileceği kabul edilmiştir
22
.
1982 Anayasa’sının 52.maddesinde yer alan “sendikal faaliyet”
ile ilgili hüküm 1995’de tamamen yürürlükten kaldırılmıştır. Deği-
şiklikten önceki düzenlemede, sendikaların 13.maddedeki yasaklara
aykırı davranamayacakları, siyasi amaç güdemeyecekleri, siyasi faa-
liyette bulunamayacakları, dernek, kamu kurumu niteliğindeki mes-
lek kuruluşları ve vakıflarla bu amaçlarla hareket edemeyecekleri dü-
zenlenmişti
23
. Öte yandan, bu değişiklik 13. maddede yer alan genel
sınırlama sebeplerinin dernek kurma özgürlüğünün uygulanmasını
engellemediği için çarpıcı bir hukuki değişiklik olarak nitelendirile-
21
BatumSüheyl/İnceoğluSibel/ÖztezelAslıhan/TokuzluBertanLami, Çoğulculuk,
Toplumsal Katılım ve Gelişim Vakfı, Nisan, 2003, s.71.
22
Caniklioğlu, Dikmen, Meltem, s.168.
23
Caniklioğlu, Dikmen, Meltem, s.168.