Background Image
Previous Page  367 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 367 / 473 Next Page
Page Background

Baskı Grupları ve Demokrasi

366

Değişiklikten sonraki halinde ise, sendikaların ancak milli güvenlik,

kamu düzeni, genel ahlak gibi nedenlerle kanunla sınırlanabileceği

düzenlenmiştir. Böylesi bir düzenleme ise, önceden yargı kararını

gerektiren bir durumun, artık yasamanın yapacağı düzenleme ile

belirlenmesi gerektiğini gösterir ki bu durum yargının sahip olduğu

bir yetkinin yasamaya devri niteliğini taşımaktadır.

3. 2010 Değişiklikleri

1982 Anayasasının 51.maddesinin 4.fıkrasında ‘sendika kurma

hakkı’ başlığı altında yer alan aynı zamanda ve aynı iş kolunda birden

fazla sendikaya üye olunmasını yasaklayan hüküm 2010 değişikliği ile

yürürlükten kaldırılmıştır.

2010 değişikliklerinden belki de en önemli denilebilecek değişik-

lik, geçici 15.maddenin kaldırılmasıdır. Bu durum, MGK tarafından

çıkartılan kanunlardan biri olması sebebi ile Anayasa Yargısı yolu ile

denetlenmesi de imkansızdı. Geçici 15.maddenin kaldırılması, yargı-

sal denetim imkanının sağlanması sebebi ile önem taşır.

Türkiye’de, dernek özgürlüğü, 1995 yılından sonra Anayasa, Der-

nekler Kanunu ve Medeni Kanunda yapılan değişikliklerle evrensel

ölçülere uygun olmaya başlamıştır. Çoğulcu demokrasi anlayışının

yerleşmesi bakımından baskı gruplarının yeri düşünüldüğünde bu

alandaki gelişmelerin önemi ortaya çıkar

32

.

III. BASKI GRUPLARININ ÇEŞİTLERİ

A. Genel Olarak

Baskı grupları çok çeşitli olabilmektedir. Ekonomik, ahlaki, dini

ve benzeri amaçlara dayanarak kurulabilen örgütlerdir. Bu grupları şu

kategorilere ayırmak mümkündür:

a

. İşverenler ( Büyük Endüstri Sahipleri, Ticaret ve Sanayi Odaları,

Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği)

b

. Çiftçiler (Kooperatifler, Birlikler)

c

. Serbest Meslek Kuruluşları (Barolar, Tabip Odaları)

32

Batum, Süheyl/İnceoğlu Sibel/Öztezel Aslıhan/Tokuzlu Bertan Lami, s. 46.