Background Image
Previous Page  75 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 75 / 505 Next Page
Page Background

Kamu Yönetiminde Bir İlk; ÇED Raporu Uygulaması İle İşlem Üretme Sürecine ...

74

Bu bilinçle, sorunun çözümü için öncelikle çeşitli kurallar geliş-

tirilmiş ve konumuz bağlamında çevre hukuku yeni bir hukuk dalı

olarak geliştirilirken bu hukuk dalı içerisinde “çevre hakkı” kuramı

şekillenmiştir.

Çevre ile ilgili sorunların artmasına paralel olarak bu sorunların

çözümü ve çevrenin korunması yolunda çevre hakkı bilincinin yerleş-

tirilmesi bir aşama oluştururken, Çevre Etkileri Değerlendirme Rapor

veya süreci çok önemli bir örnek geliştirmektedir diyebiliriz.

ÇED, günümüzün çevre koruma politikası ve hukukunda hemen

hemen Dünya ölçeğinde kabul görmüş olup, gerek Yasa gerekse Yö-

netmelik düzeyinde de uygulamaya yansıtılmış teknik bir süreç ol-

maktadır.

ÇED, çevre sorununu ekolojik, ekonomik politik ve teknik boyut-

larıyla değişik dozları da olsa uzaklaştırmaya çalışan bir araç olmak-

la birlikte, kısaca ekonomi ile ekolojiyi bağdaştıran bir olgu olarak da

kendini göstermektedir.

Bireyler ve idare edenlere bu bağlamda görevler düşmekte ve eko-

nomik kalkınma ile çevre hakkı çeliştiğinde, yargı bir çözüm mercii

olarak devreye girmektedir. Tabi ki kamu yararı olarak nitelendirdi-

ğimiz “Maksat Unsuru” bağlamında yapılan hukuka uygunluk dene-

timi yetkisinin kullanımıyla, sorunun uygulamadaki boyutu irdelen-

mektedir.

İşte, yargı denetimine tabi kamu yönetimi faaliyetlerinden olan

ÇED Raporu hazırlanmasında maksat unsuru sakatlığı oluşturulma-

masında, bireylerin veya Yasa ile adlandırıldığı üzere halkın bu sürece

katılımının etkin olarak sağlanması iyi bir örnek vermektedir.

İdarenin işlemleri karşısında Bireyin Korunması Hakkında Av-

rupa Konseyi Bakanlar Komitesince geliştirilen ilkeler kamu ile ilgili

idari işlemler tesis olunurken bireylerin katılımını ve görüş veya öne-

rilerinin alınmasını gerekli kılmaktadır.

Kamu yönetimi disiplini yansıması da bunu gerektirmekte, nite-

kim uygulamaya konulması gereken bir idari usul Yasası koşullarında

da bu ilkeyi görmek istediğimizi önemle vurgulamaktayız.