

Borçlar Kanunu Hükümlerine Göre Genel İşlem Koşullarının Yargısal Denetimi
80
Tanım fıkrasında kullanılan “
tek başına
” ibaresi ise, genel işlem ko-
şullarının kimseden yardım almaksızın anlamında değil, sözleşmenin
karşı tarafıyla müzakere edilmeksizin, tek taraflı olarak hazırlanmış
olması şeklinde anlaşılmalıdır.
Bir sözleşmenin içerdiği hükümlerin kısmen ya da tamamen genel
işlem koşulu olarak nitelenebilmesi için, sözleşmenin hazırlık aşaması
ve kurulma şekli dikkate alınır. Bu husus, BK m. 20’deki tanımdan da
anlaşılmaktadır. Sözleşme hükümlerinin, önceden, birden fazla sayı-
da sözleşme kurmak amacıyla, tek taraflı olarak hazırlanmış olması,
o hükümlerin genel işlem koşulu sayılmaları için gerekli ve yeterlidir.
Dikkat edilirse, bu aşamada asıl mesele, sözleşmeyi kuran iradele-
rin gerçek anlamda özgür olup olmadıkları, her iki tarafın da sözleşme
içeriğini belirleme, hükümlere müdahale etme imkânına sahip olup
olmadıklarıdır.
Genel işlem koşullarının varlığının tespiti bakımından taraflar ara-
sında sosyal ya da ekonomik güç dengesinin varlığı ya da yokluğu da,
kural olarak önem taşımaz. Genel işlem koşullarının tespitinde dikka-
te alınacak ölçüt, sözleşme taraflarından birinin sözleşme hükümlerini
önceden tek taraflı olarak belirleme imkânına sahip olup olmadığıdır.
Elbette, bir tarafın sözleşme içeriğini belirleme iktidarını elinde
tutması, genellikle o tarafın diğerine nazaran sosyal ya da ekonomik
bakımından güçlü olmasının sonucu olarak karşımıza çıkacaktır. An-
cak, bu her zaman böyle olmayabilir. Örneğin, her iki tarafın sosyal ve
ekonomik olarak aşağı yukarı eşit olmasına rağmen, bir tarafın tekel
konumunda olması hâlinde de sözleşme içeriğini tek taraflı olarak be-
lirleme iktidarı bir tarafın elindedir. Aynı şekilde, bir tarafın sırf sahip
olduğu imtiyaz sebebiyle de sözleşme içeriğini belirleme iktidarına tek
başına sahip olabilir.
Taraflar arasındaki sosyal ve ekonomik güç dengesi, özellikle,
genel işlem koşullarının denetimi aşamasında, hâkimin bu koşullara
(sözleşmeye) müdahalesi bakımından önem taşıyacaktır
8
.
Genel işlem koşulları içeren sözleşmeler çok büyük oranda matbu
(tip, standart) sözleşme olarak karşımıza çıkarlar. Ancak, bu bir şekil
şartı olarak algılanmamak gerekir. Aksine, genel işlem koşullarına iliş-
8
Atamer, Genel İşlem Şartları, s. 61