Background Image
Previous Page  87 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 505 Next Page
Page Background

Borçlar Kanunu Hükümlerine Göre Genel İşlem Koşullarının Yargısal Denetimi

86

Kesin hükümsüzlük ise, hukuki işlemin kurucu unsurlarında bir

eksiklik olmamasına rağmen, işlemin geçerlilik şartlarında, kamu dü-

zenini ilgilendirecek nitelikte bir eksikliğin varlığı hâlinde söz konusu

olmaktadır

23

. Bahsi geçen geçerlilik şartları; hukuki işlem ehliyetinin

varlığı, işlemin konusunun emredici hukuk kurallarına ve genel ahlâka

aykırı olmaması ve konusunun imkânsız olmaması, o hukuki işlem için

öngörülen geçerlilik şartına uyulmuş olması ve işlemin muvazaalı ol-

maması şeklinde kabul edilmektedir

24

. Ayrıca, tasarruf işlemleri bakı-

mından, tasarruf yetkisinin varlığı ve sebebe bağlı tasarruf işlemlerin-

de, sebep teşkil eden borçlanma işleminin geçersiz olmaması gerekir

25

.

İki kavrama ilişkin bu açıklamalar dikkate alındığında; ilk bakışta,

“yazılmamış sayılma” yaptırımının, kesin hükümsüzlük anlamında

kullanıldığı sonucuna varılabilir

26

.

Ancak, yazılmamış sayılma esasen taraf iradesinin sözleşmeye

yansımaması sonucuna bağlanmış bir yaptırımdır. Burada, sözleşme-

nin kurulmasını sağlayan kabul beyanı şeklen var olsa da, hakkında

açıkça bilgi verilmeyen ya da sözleşmenin niteliğine ve işin özelliğine

aykırı genel işlem koşulları bakımından ortada gerçek bir irade beya-

nı olmadığı kabul edilmektedir. Bu sebeple, yazılmamış sayılmanın,

daha çok yokluk yaptırımına benzeyen ancak, kendine özgü bir yaptı-

rım türü olduğu söylenebilir.

f- Şaşırtıcı Şart

Maddenin ikinci fıkrası ise, Borçlar Kanunu’nda yer alan genel

işlem koşulları düzenlemesinin uygulamada önemli etkileri olacağını

açıkça ortaya koyan hükümlerden biridir. Bu hüküm, yürürlük deneti-

mi bakımından hâkime, çok geniş bir çerçevede sözleşmeye müdahale

yetkisi vermektedir. Bir başka ifadeyle, bu hüküm, sözleşmenin hangi

hükümlerden oluştuğu, hangilerinin sözleşme kapsamına dâhil olma-

dığını belirleme (yürürlük denetimi) bakımından, hâkimin kullanabi-

leceği somut bir dayanaktır.

23

Tekinay/Akman/Burcuoğlu/Altop, s. 378; Oğuzman/Barlas, s. 189; Eren, s. 299

24

Oğuzman/Barlas, s. 190; Eren, s. 299

25

Oğuzman/Barlas, s. 190

26

Erden Kuntalp, Türk Borçlar Kanunu Tasarısı’na İlişkin Değerlendirmeler, GSÜ

Yayınları, İstanbul, 2005, (Tasarı Değerlendirmesi), s. 27