Background Image
Previous Page  84 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Umut YENİOCAK

83

c- Açıkça Bilgi Verme

BK m. 21’de, yapılan bilgilendirmenin açık olması aranmaktadır.

Bu sebeple, genel işlem koşullarını kullanan (Kanun’un deyimiyle dü-

zenleyen) tarafın, karşı tarafa genel işlem koşulları hakkında örtülü

olarak bilgi verildiğini ya da karşı tarafın bir şekilde bilgi sahibi oldu-

ğunu ileri sürerek yürürlük denetiminden kurtulma imkânı yoktur

14

.

Ancak, bazı hallerde müzakere etme, karşı tarafı bilgilendirme ça-

bası sonuca etkili olmayabilir. Çünkü etkili olarak koşulları değiştirme

imkânının verilebilmesi için karşı tarafın, bu koşulların anlam ve içe-

riğini algılayabilecek bilgi ve tecrübeye sahip olması gerekir. Burada,

müzakere olgusunun fiilen gerçekleşmiş olmasının ötesinde, sonuca

yönelmiş bir şart söz konudur. Genel işlem koşullarına maruz kalan

taraf, kendisiyle müzakere edilse de, bu koşulların anlam ve önemini,

sonuçlarını algılayacak düzeyde bilgi ve tecrübe sahibi değilse, fiilen

müzakere olgusunun gerçekleşmiş olması, tek başına, kanunun aradı-

ğı şartın yerine getirilmiş olması anlamına gelmeyecektir

15

. Bu anlam-

da, örneğin, müzakere sırasında genel işlem koşullarına maruz kalan

kişinin bir avukattan ve/veya sözleşme konusu işin niteliğine göre bir

uzmandan yardım almasının sağlanması, somut ihtilafın şartlarına

göre, Kanun’un aradığı şartın gerçekleşmesi bakımından sonuca etkili

olabilir.

Uygulamada genel işlem koşulları içeren sözleşmelerin kurulması

genellikle, bu koşullara maruz kalan tarafın sözleşme metnini okuma-

dan, sözleşme koşullarını genel olarak kabul ettiği (global kabul

16

) an-

lamında, sözleşmeyi imzalaması yoluyla gerçekleşmektedir. Bu sebep-

le, yukarıda izah edilen ve uygulaması ve ispatı çok zor olan müzakere

yoluyla genel işlem şartlarını denetim dışı bırakmak aslında istisnai

bir ihtimaldir.

tarafsız olarak uygulanması ilkesine aykırıdır. Bu nedenle Tasarının gerekçesinden

çıkarılmalıdır.”, Türkiye Bankalar Birliği, (Çevrimiçi),

http://www.tbb.org.tr/tr/duzenlemeler/tbb-gorusleri/77,

06.04.2013

14

5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun m. 24/1’in ikinci

cümlesinde de, müşteriye ‘

ayrıntılı bilgi

’ verilmesi zorunluluk olarak düzenlenmiş

ancak, bilgi verilmemesi hâline ilişkin bir yaptırıma açıkça yer verilmemiştir.

15

Bu tür hükümlerin ‘şeffaflık (saydamlık)’ ilkesine aykırılık sebebiyle sözleşme

içeriğine dâhil olamayacağı yönünde bkz. Kocayusufpaşaoğlu, s. 234

16

Kocayusufpaşaoğlu, s. 236 vd.; Atamer, Genel İşlem Şartları, s. 102