

TBB Dergisi 2013 (108)
Gökhan GÜNEYSU
265
satın alan her devlet söz konusu silahın kendisi açısından bağlayıcı
olan uluslararası hukuk hükümlerine uygunluğunu objektif bir değer-
lendirmeye tabi tutmak ile mükelleftir. Burada sadece I. Ek Protokol
hükümlerine uygunluğun kontrolü ile yetinilmemektedir. Maddenin
açık atfı gereği, ilgili devletin tarafı olduğu başka uluslararası hukuk
andlaşmaları var ise ve bunlar da silahlar ve diğer savaş araç gereçleri
ile metotları hakkında hükümler ihtiva etmekteyse; bu hukuk kuralla-
rına uyarlılığın da gözetilmesi 36. Madde tarafından istenmektedir
19
.
Maddenin hazırlığı aşamasında Raportör tarafından yapılan açık-
lamaya göre bir silah sisteminin hukuka uyarlığının araştırılmasında,
“ilgili silahın normal ve beklenen kullanımının” değerlendirilmesi ge-
rekmektedir
20
. Bu kontrol sırasında ilgili devleti, bu silahın gelecekteki
olası tüm kullanımlarını ve suiistimallerini tahmin etme ve buna göre
değerlendirme gibi bir yüküm altına sokma niyeti bulunmamaktadır.
Yine, eğer bir hukuka aykırılık tespit edilecekse, bu hukuka aykırılığın
silahın olağan kullanımından kaynaklanması da gereklidir. Doğası ge-
reği insancıl hukuka ve genel olarak uluslararası hukuka aykırı olma-
yan bir silahın elbette kötüye kullanılması mümkündür. Bu durumda
silahın kendisi hukuka aykırı hale gelmemektedir. Burada hukuka ay-
kırı olan o silahın kullanımıdır ve hukuka aykırı kullanımı gerçekleşti-
ren kişi sorumlu olacaktır.
36. madde gereği inceleme yapan bir devlet, eğer bu inceleme so-
nunda söz konusu silahın veya savaş aracının hukuka aykırı olduğu
kanaatine ulaşıyorsa o zaman bu madde tarafından ilave bir yüküm al-
tına sokulmamaktadır. Yani, 36. Maddenin esas amacı ulusal bağlam-
da bir yükümlülük ve farkındalık yaratmaktır. Bu madde ile yüküm-
lenmiş bir uluslararası hukuki görev mevcut değildir. Elbette bu gayet
anlaşılabilir bir durumdur. Devletlerin büyük masraflarla ve gizlice
geliştirdikleri silah sistemleri hakkındaki bilgileri diğer devletler ile
paylaşması beklenmemelidir. Bu madde değinildiği üzere sadece bir
ulusal platformda yeni sistemlerin hukuka uyarlığını kontrol etme yü-
kümü yaratmaktadır.
19
Jean Pictet et. al.,
Commentary on the Additional Protocols of 8 June 1977to the Geneva
Conventions of 12 August 1949
, International Commitee of the Red Cross (Geneva:
Martinus Nijhoff Publishers, 1987), s.423.
20
ibid.
s. 424.