Background Image
Previous Page  271 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 271 / 417 Next Page
Page Background

Otonom Silah Sistemleri ve İnsancıl Hukuk

270

Silahların Kullanılmasına İlişkin İnsancıl Hukuk Hükümleri

Bir silah sisteminin kendisinin hukuka aykırı olması için bu silah

sistemlerinin yukarıda bahsedilen 36. madde gereği gerçekleştirilen

kontrol sonucunda hukuka aykırılığın tespit edilmesi gereklidir. Eğer

bir silah

doğası gereği

insancıl hukuka uyarlık gösteremiyorsa ancak

bu durumda, bir savaş araç ve metodu olarak hukuka aykırı kabul

edilmelidir. Silahın

kullanımının

ise silahın hukuka uygunluğa dair

bir tespitte bulunmak için uygun bir ölçüt olmadığını düşünmekte-

yiz. Aslında, insancıl hukuka uygun bir silah olan anti-tank füzesinin,

sivil şahıslar üzerinde kullanılması dolayısıyla hukuka aykırı bir ey-

lemde bulunulması mümkündür. Bu kötüye kullanım ise söz konusu

füzenin bir silah veya savaş gereci olarak hukuka aykırılığı sonucunu

doğurmaz. Burada hukuka aykırı olan silahın kendisi değildir. Huku-

ka aykırı olan, o silahı amacından farklı bir şekilde direkt olarak sivil

şahıslar üzerinde kullanan kişinin eylemidir. Yine, doğası gereği belli

bir hedef üzerinde odaklanması mümkün olmayan bir nükleer sila-

hın sadece askeri kadrolar üzerinde kullanılması durumunda da bu

silahın hukuka uygun hale gelmesi söz konusu olmayacaktır

32

. Böylesi

bir kullanım sonucunda ortaya çıkan etkinin sınırlandırılması zaten

mümkün değildir. Bir fiksiyon olarak, bu kullanım direkt bir sivil kişi

veya hedefin etkilenmediğini kabul etsek dahi, bu kullanım silahın do-

ğası gereği insancıl hukuka aykırı olmasından dolayı bir hukuk ihlali

olarak değerlendirilmelidir

33

.

SONUÇ

Uluslararası gelişmeleri, hukuki veya siyasi açıdan incelerken

mümkün olduğunca rasyonel ve gerçekçi olmak zorundayız. Otonom

Silah Sistemleri de aynı şekilde ele alınmalıdır.

Human Rights Watch

tarafından dile getirilen ve bu tip silahların tamamen yasaklanmasına

yönelik istem, eğer bu silahların faydası büyük olacaksa, yani siyaset

belirleyicilerin bu şekilde bir kabulü var ise, gerçekçi olmayan bir ta-

leptir. Eğer bu silahların kullanılması sayesinde asker kayıplarında bir

32

Schmitt,

op. cit.

s.3.

33

Kaldı ki böyle bir silahın kullanılması neticesinde örneğin çevreye uzun, kalı-

cı ve şiddetli bir zarar verilmesi riski ortaya çıkacaktır. Bu ise 1977 tarihli I. Ek

Protokol’ün 55. Maddesi tarafından yasaklanan ve Roma Statüsü tarafından (m.

8,II, b (IV) ) bir savaş suçu olarak kabul edilen bir eylemdir.