

TBB Dergisi 2013 (108)
Gökhan GÜNEYSU
267
tırıcı bir rol oynayacak ve hukuka aykırı olan silah araç ve gereçlerinin
üretilmesinin veya satışının engellenmesine katkı sağlayacaktır.
Özel olarak 36. Maddeden genel olarak da uluslararası insancıl
hukuktan beklenen katkının sağlandığı somut durumlar da olmuş-
tur. Gerçekten de yakın tarihimizde kullanılmadan yasaklanan silah
veya savaş aracı bulunmamaktadır. Örneğin dum dum mermilerinin
yasaklanması için bu silahların ve korkunç etkilerinin sahada tecrübe
edilmesi gerekmiştir. Kural olarak kullanım ve tecrübe sonucunda bir
bilinç oluşabilmekte, ancak bundan sonra yasaklama yönünde irade
ortaya konulmaktaydı. Ancak bunun bir istisnası söz konusudur; o da
kör edici lazer silahlarının, hem de savaş alanında hiç kullanılmadan
yasaklanmış olmasıdır
27
. Görüldüğü üzere, tamamen olmasa dahi,
temkinli bir iyimserlikle
insancıl hukukun giderek artan etkisinden bah-
setmek mümkündür.
Doğası Gereği Ayrımda Bulunamayan Silahlar
İnsancıl hukukun en temel özelliklerinden birisi, sivil-savaşan ayı-
rımı (distinction) yapması ve sadece son gruba dâhil olan kişilerin ve
aynı şekilde sadece askeri açıdan önemi olan hedeflerin saldırıya uğra-
masına izin vermesidir
28
. Uluslararası Adalet Divanı da vermiş oldu-
ğu Nükleer Silahlar İstişari Görüşü’nde, bu ayrımın silahlı çatışmalar
sırasında uygulanan ve “
insancıl düşünceler ve insan bireyinin korunması
için çok önemli olan
” insancıl hukuk kurallarının en temel olanlarından
birisi (cardinal principles) olduğunu ifade etmiştir
29
.
Bir askeri saldırı; uzmanlarca hedefi vurma konusunda yanılma
payının çok düşük olduğu ifade edilen Cruise füzesi ile veya özel
kuvvetler üyelerinin icra ettiği bir operasyon şeklinde gerçekleşmek-
teyse, bu durumda muhtemelen sivil-savaşan ayrımında bir sıkıntı
27
Additional Protocol to the Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use
of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Inju-
rious or to have Indiscriminate Effects (Protocol IV, entitled Protocol on Blinding
Laser Weapons),
U.N.T.S.
Volume 1380, s. 370.
28
Markus Wagner,
The Dehumanization of International Humanitarian Law: Legal, Et-
hical and Political Implications of Autonomous Weapon Systems
, s. 18.
http://robots.
law.miami.edu/wp-content/uploads/2012/01/Wagner_Dehumanization_of_in-
ternational_humanitarian_law.pdf.
29
Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons, Advisory Opinion,
I.C.J. Reports
1996, s. 257, para. 78-79.