

Kentsel Dönüşümün, 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Hak ve Özgürlükler Açısından Ele Alınması
62
hükümlere tâbi olmaksızın, her ölçekteki imar plânını yapmaya, yap-
tırmaya, değiştirmeye ve resen onaylamaya, her türlü ruhsatı verme-
ye Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkili kılınmaktadır.
Böylece, imar
mevzuatındaki kısıtlamalar ile imar planı ve parselasyon planı yapımı
ve bunlarla ilgili onama işlemlerinin askı, ilan ve itirazlara dair sürele-
re ilişkin hükümlere tabi olmaksızın yapılması konusunda Bayındırlık
ve İskan Bakanlığı’na yetki verilmekte ve dolayısıyla söz konusu ta-
şınmaz malla ilgili olarak Bakanlığa imar mevzuatında öngörülenden
farklı, kapsamı ve sınırları kolayca belirlenemeyen, geniş bir düzenle-
me yetkisi verildiği belirtilmiştir.
Kararda “İmar mevzuatındaki kısıtlamalar”ın neler olduğu konu-
su irdelenmiş ve bu konuda ayrıca bir düzenleme bulunmadığına vur-
gu yapılmak suretiyle şöyle bir açıklama getirilmiştir:
“..
Bu ibare ile başta 3194 sayılı İmar Kanunu ve 2.11.1985 günlü, 18916
Mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Plan Yapı-
mına Ait Esaslara Dair Yönetmelik’te imar planlarının yapılması sırasında
uyulması gereken süreler ve uygulanması gereken yöntem ve sınırlamalara
ilişkin düzenlemeler olmak üzere ilgili diğer düzenlemeler olduğu anlaşılmak-
tadır. Bu düzenlemelerin amacı İmar Kanununun 1. maddesinde, “yerleşme
yerleri ile bu yerlerdeki yapılaşmaların; plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına
uygun teşekkülünü sağlamak” olarak; Yönetmelikte ise “insan, toplum, çevre
münasebetlerinde kişi ve aile mutluluğu ile toplum hayatını yakından etkile-
yen fiziksel çevreyi sağlıklı bir yapıya kavuşturmak, yatırımların yer seçim-
lerini ve gelişme eğilimlerini yönlendirmek ve toprağın korunma, kullanma
dengesini en rasyonel biçimde belirlemek” olarak açıklanmıştır. Bunun ger-
çekleşebilmesi, imar planlarının düzenlemelerde öngörülen yöntem, esas ve
sınırlamalara uyulmak suretiyle hazırlanması, onaylanması ve değiştirilmesi
halinde mümkün olacaktır.
Onay, hazırlanan imar planlarının mevzuata, yörenin gereksinimlerine,
imar planından beklenen kamusal ereğe hizmet edip etmeyeceği bakımların-
dan bir denetim işlevine sahiptir. Bir iç denetim yoludur. Denetim bu yönüyle
hem hukuksal, hem de yerindelik denetimi işlevine sahiptir. İmar Yasasının
1. maddesinde belirtilen fen, sağlık, çevre gibi amaçlara uygunluğu, bölge,
çevre imar planı ya da metropoliten imar planlarına uygunluğu ya da imarın
yapılmasındaki teknik koşullara uyulup uyulmadığı, onay aşamasında denet-
lenebilecek hususlardır.