Background Image
Previous Page  58 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Selami DEMİRKOL / Zuhal BEREKET BAŞ

57

“…Anayasa’nın 125. maddesinin birinci fıkrasında, “idarenin her türlü

eylem ve işlemlerine karşı yargı yolu açıktır.” denilerek etkili bir yargı dene-

timi amaçlanmıştır. Çünkü yargı denetimi hukuk devletinin olmazsa olmaz

koşuludur. Bu kural, yönetimin kamu hukuku ya da özel hukuk alanına giren

tüm eylem ve işlemlerini kapsamaktadır. Anayasa’nın 125. maddesinin be-

şinci fıkrasında, idari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız

zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının

birlikte gerçekleşmesi durumunda gerekçe gösterilerek yürütmenin durdurul-

masına karar verilebileceği, altıncı fıkrasında ise, yürütmenin durdurulması

kararı verilmesinin olağanüstü hal, sıkıyönetim, seferberlik ve savaş hali ile

milli güvenlik, kamu düzeni ve genel sağlık nedenlerine bağlı olarak yasayla

sınırlanabileceği hükme bağlanmıştır.

Hak arama özgürlüğü bakımından kişilerin idareye karşı sahip oldukları

en etkili yargısal koruma mekanizması iptal davasıdır. İptal davasında, idari

işlemin hukuk kurallarına aykırılığının belirlenmesi halinde iptali yoluna gi-

dilmekte ve bunun sonucunda idarenin hukuka bağlılığı ve hukuk düzeninin

korunması sağlanmaktadır. Genel ilke, iptal kararlarının geriye yürümesi ve

iptal edilen işlemi başından itibaren ortadan kaldırması, bu işleme ve ona da-

yanan sonuçlar hiç mevcut olmamış gibi kabul edilmesi olmakla birlikte, bu

ilke, idari işlemin iptal kararına kadar mevcudiyetine ve etki doğurmasına

engel değildir. Bu nedenle, kişileri iptal davası sonuçlanıncaya kadar hukuka

aykırı idari işlemin olumsuz etkilerinden korumak, ileride giderilmesi veya

düzeltilmesi imkânsız veya zor olan durumları önlemek, idareyi de hem olası

bir tazmin yükünden kurtarmak hem de hukuk sınırları içine çekerek hukuk

devletinin kesintiye uğramadan devamını sağlamak amacıyla yürütmenin

durdurulması kurumu öngörülmüştür.

Yürütmenin durdurulması kurumu, yargının denetim etkinliğini artırıcı

bir araç olarak dava hakkının bir parçasını oluşturduğu gibi kamu yararı ve

kamu düzenini de sağlamaktadır. Yürütmenin durdurulması kararı ile dava

konusu olan işlemin yapıldığı andan önceki durumun geri gelmesi sağlan-

makta ve kişiler dava sonuçlanıncaya kadar bu işlemin olumsuz etkilerinden

korunmaktadır

…”gerekçeleri ile düzenlemeyi Anayasaya aykırı buldu-

ğu görülmektedir.

74

74

Ancak, Anayasa Mahkemesinin aksi yönde kararları da bulunmaktadır. Anayasa

Mahkemesi’nin 21.6.1979 tarih ve E.1979/1, K.1979/30 sayılı kararında; “…İptal

davasını güvence altına almakta bulunan yürütmenin durdurulması müessese-

sinin yönetsel yapıdaki önem ve etkisi yadsınamaz. Özellikle, iptal davalarında