Background Image
Previous Page  137 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 137 / 485 Next Page
Page Background

Örnek Bir Karar Işığında 6384 Sayılı Yasanın Kapsamı ve ...

136

receğine vurgu yapılmıştır

7

. Böyle bir vurguyu dikkate alan bireyler,

sonuç çıkmayacağını bile bile

mecburen

(hak kaybına uğramamak için)

6384 sayılı Yasa kapsamında kurulan komisyona başvuruda bulun-

muşlardır. Komisyonun, kendisine gelen dosyaları incelerken 6384

sayılı Yasanın 2/1-a maddesi kapsamında olup olmadığını iyi analiz

etmesi; tam olarak bu kapsama girmeyen başvuruları Yasanın 6/1-ç

maddesi uyarınca geri çevirmesi gerekirken, yukarıda verilen örnek

kararda olduğu gibi kabul etmiş ve ne yazık ki isabetli olmayan,

hu-

kuki tatmin

sağlamayan ve AİHM sürecini asla ortadan kaldırmayacak

(6384 sayılı Yasanın getiriliş amacını realize etmeyen) bir karar vere-

rek, lüzumsuz yere hukuki süreci karmaşıklaştırmış ve uzatmıştır

8

.

6384 sayılı Yasa ile getirilen sürecine uygun şekilde AİHM’deki

başvurusunu Komisyona taşıyan kişinin verilen karar sonucunda hu-

kuki olarak tatmin olmaması, verilen kararın AİHM başvurusunun ta-

mamını kapsamaması (Yukarıdaki kararda olduğu gibi temel olarak

gast edilen hakka yönelik olarak yetkisizlik kararı verilmiş olması.)

veya Komisyonun bireyin başvurusunu reddetmesi ve Ankara Bölge

İdare Mahkemesi’nin de Komisyon kararını yerinde bulması halinde

iç hukuk yolu tüketilmiş olacaktır. Bu noktada Ankara Bölge İdare

Mahkemesi’nin vereceği nihai karar olup, Anayasa Mahkemesi’ne bi-

reysel başvuru çerçevesinde götürülmeyecektir

9

.

Bireysel başvuru, temel hak ve özgürlükleri kamu gücünün işlem,

eylem ya da ihmali nedeniyle ihlal edilen bireylerin diğer başvuru yol-

7

6384 sayılı Yasa’nın 5/2’nci Md.

8

EROL, Ahmet, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne Yapılmış Bazı Başvuruların

Tazminat Ödenmek Suretiyle Çözümüne Dair Kanun İç Hukuku Uzatma Yolu

mu?”, Lebib Yalkın Dergisi, Ağustos 2013, Sayı 116, ss.19-23.

9

Bu konuda ciddi tereddütler bulunmaktadır. 12 Eylül 2010 tarihinde Anayasa’da

5982 sayılı Yasa halkoylaması ile yürürlüğe konulmuş ve kişilerin iç hukuk yolla-

rına Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru da eklenmiştir. Dolayısıyla, Ankara

Bölge İdare Mahkemesi’nin olumsuz kararı üzerine AİHM nezdinde başvurusu bu-

lunan kişinin bireysel başvuru hakkı kapsamında Anayasa Mahkemesi’ne başvuru-

da bulunacak mıdır, bulunmayacak mıdır? Bu ciddi anlamda tartışmalıdır. Ancak

düşüncemize göre 6384 sayılı Yasa özel nitelikli bir yasadır. Bu nedenle, 6384 sayılı

Yasa’nın 7/3’üncü maddesi uyarınca, Ankara Bölge İdare Mahkemesince verilen

karar kesindir. Bu hüküm de, Ankara Bölge İdare Mahkemesi’nin vermiş olduğu

karardan sonra hukuki tatmin sağlayamayan ve AİHS hükümlerinin ihlali ile orta-

ya çıkan hak yitimleri hukuken giderilmeyen ve haklarını alamayan kişinin AİHM

nezdindeki bireysel başvurusu kaldığı yerden yeniden işlemeye başlayacaktır.