

TBB Dergisi 2013 (109)
Ferhat USLU
189
Klasik anlamda egemenliğin mutlak, bölünmez, devredilmez nite-
likleri ve tek oluşu, son iki yüz yıllık bir zaman dilimine yayılan ana-
yasacılık hareketlerinin sonucu ortaya çıkan ve devleti sınırlandırma
ve onu hukuka bağlı kılmayı amaçlayan ilkelerle bağdaşmamaktadır.
Sözgelimi erkler ayrılığı ilkesi, klasik egemenliğin bölünmezliği niteli-
ğiyle bağdaşabilir değildir
46
. Aynı şekilde demokrasi ve hukuk devleti
ilkeleri de egemenliğin klasik anlaşılış biçiminde “aşınmaya” neden
olmuştur. Hak ve özgürlükler rejimi, federal devletlerin iç yapıların-
daki kimi sınırlar ve devletler hukukunun getirdiği sınırlar, egemenli-
ği sınırlandırmaktadır
47
.
Diğer taraftan kökleri on dokuzuncu yüzyıl Batı Avrupa’sına uza-
nan ulusal egemenlik kavramı hukukun değil, daha çok siyasetin be-
lirlediği bir kavram olduğu
48
kadar, aynı zamanda çokça eleştirilen bir
kavramdır. Bu eleştiriler şöyle özetlenebilir: Ulus egemenliği söylemi,
• halkı, egemenliğinden yoksun kılmaktadır,
• “sınırlı oy” ile halkın, temsilcileri belirlemesini önlemektedir,
• “hukuki temsili” dışlayarak, vekil ile seçmen arasındaki bağı ko-
parmıştır. Bütün bu eleştiriler, ulusal egemenlik anlayışının de-
mokrasi dışı niteliklerine vurgu yapmaktadır.
Ayrıca seçmenler açısından seçimlerin, yerine getirilmesi zorun-
lu bir görev olması, “bireysel seçim hakkı”nın gündeme gelmesini
engelliyordu. O halde, ulusal egemenlik kavramının, “demokrasinin
müsaderesi”;demokrasiyi, “siyasi sınıfın”, son tahlilde burjuvanın çı-
karlarına hizmet eden bir araç haline getirmekten öte fazla bir işlevi
bulunmuyordu
49
.
Egemenliğin salt siyaset-iktidar alanında tutulması ya da hep
bu alana çekilmek istenmesi ve bu alanın kanunilikleri ile açıklan-
ma yoğunluğu, daha çok hukuksal bir kavram olarak onun insanlık
dışı eylemler için kötüye kullanılmasına çok uygun bir ortam hazır-
lamaktadır
50
. Bir devlet ulusal egemenlik kavramını kötüye kullana-
46
Turhan, a.g.m., s. 224.
47
A.e., s. 219.
48
Belge, a.g.m., s. 41.
49
Kaboğlu, a.g.e., s. 181.
50
Hayrettin Ökçesiz, “Hukuk Kültürünün Yapısını ‘Nomos-Physis’ (Toplum-Kül-